Tjaa. Borde väl gälla kan man tycka. Observera att köp av fastighet, tomten i ditt fall regleras av annat lagrum. Ev. kan det hävdas att en husbyggsats är en måttanpassad beställningsvara, och där har jag för mig att ångerrrätten inte gäller.

Edit: Läste just att man speciellt måste avtala bort ångerrätten om den inte skall gälla specialtillverkade varor.
 
Lagen gäller vid

köp av lösa saker Lagen gäller när du som konsument köper lösa sakerför enskilt ändamål av en näringsidkare.Som lösasaker räknas varor, till exempel bilar, TV-apparateroch hushållsmaskiner men också gaser och vätskor.Det spelar ingen roll om varan är ny eller begagnad.

Ovanstående är från kunsumentköplagen. Tror inte att ett hus räknas som ett löst föremål.
 
Jo ett hus är lösöre. En fastighet är inte lös egendom. Men huset innan det står byggt på tomten och blivit en del av fastigheten är lös egendom.

Skall tillägga att jag är inte advokat eller juristutbildad, så kolla min uppgift innan någon agerar efter den.
 
Nyfiken som jag är så kontaktade jag konsumentrådgivningen och fick följande information:

- Då hussatsen är en lösöre ska ångerrätten gälla som vanligt vid distanshandel.
- Då hustillverkaren inte har etablerad försäljning officiellt på distans så gäller ångerrätten nog inte. Dom tog ett exempel om jag ringer till någon klädbutik och beställer hem ett par byxor så gäller inte ångerrätten vid distansköp.
- Normal ångerrätt då varan ej har levererats ska gälla. Dock så kan hustillverkaren kräva på ersättning för kostnader som min beställning har orsakat dom.

Då kommer vi vidare. Vilka kostnader har hustillverkaren blivit orsakad om jag ångrar köpet nu? Bygglovshandlingarna är inte färdigställda ännu.
 
Där är det inte helt ovanligt med tvister, och jag tror att rättsläget är oklart.

Men ex. så har säljaren enl. sitt avtal med hustillverkaren (oavsett om han är anställd eller "frilans") ofta rätt till sin provision när du skrivit på avtalet. Den kostnaden som kan vara väldigt hög, försöker hustillverkaren få tillbaka vid ett ångrat köp. Om det handlar om en frilansare så kan provisionen ligga på 5 - 15% av totalpriset.

Hustillverkare brukar också försöka hävda att en avbeställning innebär ett "hål" i produktionen, ungefär att hela deras täckningsbidrag för produktionsprocessen skall täckas. Som om de inte kan fylla hålet med ett annat hus (vilket säkert är sant i dagens svaga marknad, med det kunde de inte före din beställning heller).
 
Det kan väl inte vara rimligt att säljaren får provisionen förrens vid avrop tycker jag. För i kontraktet jag har finns en klausul att 15,000kr är kostnaden om man inte beviljas bygglov eller bostadslån. Så hur kan dom då motivera att det ska kunna vara mer än 15,000kr om jag häver köpet innan bygglov ens skickats in.
 
Jo men då är ju de posterna avtalade undantag. Att häva utan giltigt skäl blir mer subjektivt. Säljaren har oftast rätt till sin provision när det finns ett bindande avtal, jämför med fastighetsmäklare, de tar ut sitt arvode ur handpenningen så fort den betalas in, även om det kan vara 6 månader kvar till tillträde.

Säljarens avtal är med hustillverkaren som då alltså drabbas av en kostnad, den vill de ha ersättning för.

Sedan kan man alltid ha synpunkter på nivån för försäljningsomkostnader.

Vill man vara lite om sig och kring sig så kan man troligen alltid övertala banken att neka lånet. Du räknar med att just få sparken från ditt jobb, och din fru hotar med skillsmässa och en jättestämmning, dessutom är du bästa kompis med en bankrånare.
 
Nu har jag varit i kontakt med huvudkontoret hos hustillverkaren. Och dom verkar köra med ärliga kort. Dom säger att jag kan annulera kontraktet när jag vill, bara dom får ersättning för de kostnader som dom dragit på sig. I den sits jag är, där vi inte färdigställt bygglovshandlingarna sa hon att max 15,000 kommer vara kravet från dom. Beroende på hur mycket som gjorts kan det bli mindre också.

Det verkar ju ordna upp sig till slut...
 
Som jag tolkar distanslagen så är det mer om du blir uppringd, någon kommer och säljer något vid dörren som man kan åberopa ångerrätt via distanslagen..

Men ett hus, där ni troligtvis själva sökt upp säljaren och bestämt er så bör ni inte kunna använda ångerrätt..
 
Nej, ångerrätt gäller oavsett. Den gäller tex om du surfar upp ett företags webshop och lägger en beställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.