Förra året tackade vi ja till en offert för en värmepump inkl. installationen. I offerten står det inget mer än bara priset av pumpe samt installationskostnad. Offerten accepterades bara genom ett mejl svar - dvs svarade jag via mejl "ja, vi accepterar offerten". Vi har inte skrivit på nån avtal eller något annat. Kan jag fortfarande häva köpet? Offerten gjordes förra året och vi kom överens med leverantören, men pga alla renoveringskostnader i huset har vi inte längre råd för den. Vad vi förstår av "distansavtal lagen" är att vi fortfarande har 14 dagars ångerrätt som gäller efter varan "levereras". Vad tycker ni?

Det står inget i offerten ang. ångerrätt. Jag tror inte heller han kommer ha problem att sälja pumpen vidare.
 
Tja, det är ett blandat köp med både vara och tjänst, så ångerrätten är inte så enkel. Ångerrätten på tjänstedelen börjar nämligen löpa vid avtalstecknandet, se 2 kap. 12 § distansavtalslagen.

Så rättighetsmässigt är din situation svag utifrån distansavtalslagen. Det kan däremot finnas andra lagrum i exempelvis konsumenttjänstlagen eller -köplagen att luta sig emot om leveransen är sen. Är den det?

Men det enklaste är nog att göra upp i godo om att häva köpet. Finns få installationsfirmor som vill jaga en kund som inte kan/vill betala.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
När man accepterar en offert ingår man avtal.

Du bör som sagt kontakta firman och förklara läget och ta det därifrån men var beredd på att du inte kommer undan utan att det kostar pengar.
 
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
När skulle installationen ske?
 
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
… och hur stor är kostnaden på offerten?
 
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
Hej Allihopa,

Tack för era svar. I slutet gick allt ok - jag skrev till leverantören att vi inte kunde gå vidare med offerten pga ekonomen. Sem skrev tillbaka att det var lugnt och allt verkar ok!

Oväntat bra beslut :)
 
U Upp skrev:
… och hur stor är kostnaden på offerten?
ca 150k
 
U Upp skrev:
… och hur stor är kostnaden på offerten?
Q2 2024 - men det är en pågående renovering så vi hade en förståelse med leverantören att vi kunna slytta datumet vi behöv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.