Försöker få en NAS att fungera på jobb.
Vill att alla ska komma åt den genom utforskaren.
Sen vill jag kunna lägga vissa mappar som bara jag kommer åt, men det är ett senare problem.
Genom webläsare så går det bra att logga in för mig.
Men försöker jag gå in genom utforskaren så får jag

Windows-Säkerhet
Ange nätverksautentiseringsuppgifter
Ange dina autentiseringsuppgifter för att ansluta till: xxx
Användernamn
Lösenord

Vilka är detta?
Har provat alla möjliga jag kan tänka mig.
NASen är en Synology DS224+
 
Testa admin som användarnamn och lösenordet tomt, förutsatt att du inte ändrat det.
 
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Testa admin som användarnamn och lösenordet tomt, förutsatt att du inte ändrat det.
Det var det inte.
Förstår inte vilka uppgifter de vill ha. Det är inte de som hör till nasen, för där jag testat alla.
 
När du konfigurerar denna share på NASen så måste du ju också kunna sätta rättigheter/permissions för access. Ofta heter det ju "guest access" när man inte vill använda lösenord för att komma åt innehållet på sharen. Hur har du konfigurerat just denna share?
 
Ska kolla.
Men tror inte det är nasen. Något med nätverket.
 

Bästa svaret

MrJay
M Mortsken skrev:
Ska kolla.
Men tror inte det är nasen. Något med nätverket.
Stämmer inte. Du måste slå på guest access gör ditt share och per default ör denna användare avstängd på Synology pga. säkerhetsskäl.
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ska kolla.
Men tror inte det är nasen. Något med nätverket.
nätverket skickar bara paket. Windows frågar din NAS vem som ska släppas in på denna share....
 
Det vara så att du behöver ange domännamn före användarnamnet, där domänen är NASens nätverksnamn (om NASen inte är tillagd i ert AD) - typiskt anges det antingen "domän\användarnamn" alt "användarnamn@domän", annars kanske windows tror det är en lokal användare på din dator eller en AD-användare du försöker identifiera dig som.
 
MrJay MrJay skrev:
Stämmer inte. Du måste slå på guest access gör ditt share och per default ör denna användare avstängd på Synology pga. säkerhetsskäl.
Det löste problemet.
Tog bort "avaktiverad" på guest och då kom mapparna fram direkt.
Sen fick jag skriva mitt nas lösenord här, och då kom jag in i mappen.
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.