Har en fundering.

Säg att du har fast lön på 360.000kr per år.
Sedan förmånsbil på 70.000 kr.
Övriga förmåner 20.000kr
Bonus ca 30-60.000kr per år.

Vad räknas som inkomst och vad ska man ange till banken?

Den taxerade inkomsten blir ca 100-150.000 högre än fasta månadslönen.
Förmånerna är ingen faktisk inkomst utan snarare utgifter.
 
C
Vet inte hur bankerna tänker men i Skatteverkets ögon är alla löneförmåner och bonusar inkomst av tjänst.
Skulle tro att inkomstbegreppet rent allmänt inkluderar löneförmåner. Så visst är förmånerna inkomster, bara att de inte betalas ut i pengar. Hur kan du få det till att de är utgifter?
 
En förmån är ju något som kostar.
Ex, förmånsbil kostar pengar i form av avdrag på lönen.
 
Ripper500 skrev:
En förmån är ju något som kostar.
Ex, förmånsbil kostar pengar i form av avdrag på lönen.
Om det är så du ser på saken tycker jag du ska avsäga dig din bil så du tjänar (sparar) lite mer pengar.

Visst får du betala för bilen, men alternativet är ju att köpa en bil själv vilket lär kosta betydligt mer än förmånsbeskattningen.
 
C
OK förstår hur du tänker, även om bilförmånen i ditt exempel förefaller ligga ovanpå den fasta lönen. Dvs. inget löneavdrag.
Men tänk så här - om du hade haft bilen privat hade du väl inte räknat bort kostnaden för bilen från din inkomst?

Edit: 2:a på den :)
 
Jag kan säker ha helt fel, men din inkomst står på slutskattebeskedet som man får efter att skatteåterbäring/kvarskatt betalats. Det banken frågar efter är väl just det beloppet samt fasta utgifter typ bil, andra lån etc. oavsett hur det finansieras.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Jag menar att banken ser förmånen som en utgift.

Dvs jämför man 2st med lika löner, varav ena har tjänstebil. Då har den utan bilen mer netto, innan ev räkningar.

Så tankebanan går så som att banken ev tycker att förmåner inte är possitivt i den bemärkelsen.

Hela tankesättet hänger på vad man bör/ska ange som inkomst.

ex: 360.000kr per år
Eller 500.000kr per år.
 
Du kan ju fråga banken?

Min gissning är att de vill veta vad det står på din kreditupplysning.
 
Banken är väl intresserad av ev betalningsförmåga......
 
Vad jag förstått bedömer banken inkomsten som lön inklusive bonus och förmåner.

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.