Behöver tankehjälp.
Jag river väggbeklädnad i gammalt hus för att fräsa in el mm.
Det verkar ju vara helt vanlig papp som vindspärr / ångbroms.

Skulle det funka att häfta upp vanlig papp (typ paketomslsg eller golvpapp) för att återställa väggen?
 
Åsa Lund
Det kostar väl inte skjortan att köpa riktig ångbroms? Då vet du att det är ordenligt gjort.
 
Rickard.
Är det grå papp(papper) eller är det svart papp mer likt vindpapp?

Jag vet att vissa hustillverkare använde papp runt badrum men då var mattan ångspärren så pappen var egentligen bara för att hålla isoleringen på plats. Det vi idag kallar vindpapp ac350 användes ett tag som "ångspärr" innan plasten tog över och den är tätare än papper men inte direkt plast heller.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det kostar väl inte skjortan att köpa riktig ångbroms? Då vet du att det är ordenligt gjort.
Det låter som att du menar att husbyggare förr inte hade koll? De hus jag varit med och rivit i har alla haft papp som luftspärr (eller ångbroms som det verkar kallas idag).
Klart jag har råd med det är ju skillnad på ”lump” för några tior och eko luftspärr för 1600 rullen plus frakt.
Eko ångbroms verkar ju mest vara dyrt för att man kan och för att det ska uppfylla byggnormer med rivstyrka osv.
Obs! Jag har alltså inte fakta här. Nån med erfarenhet?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det grå papp(papper) eller är det svart papp mer likt vindpapp?

Jag vet att vissa hustillverkare använde papp runt badrum men då var mattan ångspärren så pappen var egentligen bara för att hålla isoleringen på plats. Det vi idag kallar vindpapp ac350 användes ett tag som "ångspärr" innan plasten tog över och den är tätare än papper men inte direkt plast heller.
Det är brun tjockare papp. Luftspärr tror jag det kallades förr. Dvs inte tjärluktande vindpappen som man ofta finner bakom ytterpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.