Har en nybyggd yttervägg där det tidigare varit en utbyggnad som rivits. Skall nu göra insidan och använda mig av ångbroms. Den skall ju överlappas mot tak för att kunna få tätt mot taket och dess ångspärr.

Nu är det så här att en del av huset är timmerhus och äldre, så därav valet med ångbroms. Taket har idag varesig ångbroms eller ångspärr. Det sitter spontade brädor i taket som är målade, sen någon form av brädor åt andra hållet rakt på takstolarna. Jag vill inte riva ner de spontade brädorna och kan då med inte få upp ångspärren som överlapp till taket. Kommer säkert i framtiden sätta ångspärr i taket för att få mindre fukt på vinden som är en kallvind..

Hur löser jag detta? Är det absolut bäst att riva ner en eller två av de spontade brädorna i taket och trycka dit ångbromsen så det finns ett överlapp för framtiden?

Det är bara den nya väggen som kommer ha ångbroms. Det är uppbyggd med ytterpanel, mellanrum, vindskydd sen 45mm isloering liggande och sedan stående 170 isolering. Denna yttervägg är i den del av huset som i övrigt är timmerväggar, varav ena timmerväggen är tilläggsisolerad med 45 isolering på utsidan, Vindskydd utanpå det.

Övriga väggar är, tror jag, panel, vindskiva, 45 isolering liggande, 70 isolering stående sedan pappduk, osb och gips.

Så, ner med ett par brädor och fästa ångbroms upp mot tak eller skita i det och bara fästa den i takvinkeln?
 
L Lappa123 skrev:
Har en nybyggd yttervägg där det tidigare varit en utbyggnad som rivits. Skall nu göra insidan och använda mig av ångbroms. Den skall ju överlappas mot tak för att kunna få tätt mot taket och dess ångspärr.

Nu är det så här att en del av huset är timmerhus och äldre, så därav valet med ångbroms. Taket har idag varesig ångbroms eller ångspärr. Det sitter spontade brädor i taket som är målade, sen någon form av brädor åt andra hållet rakt på takstolarna. Jag vill inte riva ner de spontade brädorna och kan då med inte få upp ångspärren som överlapp till taket. Kommer säkert i framtiden sätta ångspärr i taket för att få mindre fukt på vinden som är en kallvind..

Hur löser jag detta? Är det absolut bäst att riva ner en eller två av de spontade brädorna i taket och trycka dit ångbromsen så det finns ett överlapp för framtiden?

Det är bara den nya väggen som kommer ha ångbroms. Det är uppbyggd med ytterpanel, mellanrum, vindskydd sen 45mm isloering liggande och sedan stående 170 isolering. Denna yttervägg är i den del av huset som i övrigt är timmerväggar, varav ena timmerväggen är tilläggsisolerad med 45 isolering på utsidan, Vindskydd utanpå det.

Övriga väggar är, tror jag, panel, vindskiva, 45 isolering liggande, 70 isolering stående sedan pappduk, osb och gips.

Så, ner med ett par brädor och fästa ångbroms upp mot tak eller skita i det och bara fästa den i takvinkeln?
Jag skulle dragit den så långt upp det går bara.
Själva grejen med att använda ångbroms istället för spärr i äldre hus är ju just att man inte kan få det helt tätt.
Ska du i framtiden fixa taket så kanske du ska fundera på om du kan skapa en liten spalt som du tex täcker med en list mot taket tex, så att du i det senare läget kan tejpa samman ångbromsen i tak och på vägg
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle dragit den så långt upp det går bara.
Själva grejen med att använda ångbroms istället för spärr i äldre hus är ju just att man inte kan få det helt tätt.
Ska du i framtiden fixa taket så kanske du ska fundera på om du kan skapa en liten spalt som du tex täcker med en list mot taket tex, så att du i det senare läget kan tejpa samman ångbromsen i tak och på vägg
Ja, fast det går nog inte så bra oavsett. Den nya väggen sitter i ett "hål" i timmerväggen. Så man kan i princip säga att det är ny vägg i mitten med gammal timmervägg runt om. Kan få ångbromsen tät mot de nybyggda reglarna och sen skippa bromsen på timmerväggen. Där är det 45 isolering på utsidan sedan bara timmer och lite tunnare isolering på insidan.
 
Varför inte använda en ångspärr?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför inte använda en ångspärr?
Gammalt hus med självdrag. Så vill inte stänga in punktvis med plast.
 
Två bilder som visar på varför jag inte kan få det tätt utanför regelstommen. Jag kommer behöva regla upp lite runt om för att kunna få jämnt yta att sätta oss på. Det diffar allt från 5cm till 0 cm. Så blir att använda justerskruvar. Tänkte använda mig av glespanel på timret då jag kan få det jämnt mot stående reglar. På detta kommer jag sen sätta ytterligare glespanel, 28*70, för att inte skruva i ångbromsen. Fast vägguttag blir då svårt. Om jag tar 45 regler, måste jag då ha isolering eller funkar en luftspalt. Vågar inte ha för mycket isolering på timret eftersom jag inte kan få det tätt och därmed riskera kondensbildning längre in i timret.
 
  • Interiörbild av pågående renovering med träreglar runt ett fönster och en dörr, synliga isoleringsmattor och en utsikt mot en altan med möbler och förvarade föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en inomhusvägg med gamla träplankor och synliga nivåskillnader. En regel och ett vattenpass står mot hörnet. En dammsugare och polystyrenblock syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lappa123 skrev:
Gammalt hus med självdrag. Så vill inte stänga in punktvis med plast.
Menar du att du har tilluft genom väggen? Det är i då fall ångbromsen för tät för.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att du har tilluft genom väggen? Det är i då fall ångbromsen för tät för.
Jag vill hindra inomhusfukt att vandra in i isoleringen. Jag har ju i den uppreglade nya väggdelen 170+45 så där kan det ju bli problem om jag inte sätter ångbroms. Daggpunkten kommer hamna inne i isoleringen.
 
Då är en ångspärr billigare och bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är en ångspärr billigare och bättre.
Billigare Ja men vad jag fått fram är att ska man plasta ska man få det tätt överallt. Därav skippar jag det. Varför anser du att man ska ha spärr?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
För att det är billigare och bättre. Du får ingen fördel med ångbromsen.
 
D Daniel 109 skrev:
För att det är billigare och bättre. Du får ingen fördel med ångbromsen.
Ja men varför är det bättre med något som är helt tätt på en punkt istället för något som kan andas åt båda håll i ett hus som inte är tätt någonstans?
 
För att man vill hålla isoleringen torr. Vad skulle göra något bättre av att släppa ut lite fukt i den välisolerade väggen?
 
D Daniel 109 skrev:
För att man vill hålla isoleringen torr. Vad skulle göra något bättre av att släppa ut lite fukt i den välisolerade väggen?
Därför att man kommar släppa in fukt i väggen oavsett (eftsersom det är svårt att få tätt i äldre hus/konstruktioner) och då är det bättre om denna kan vandra ut också än att den spärras in inuti konstruktionen.
 
Den vandrar som sagt ut. Inte in i huset efter som det är fuktigare åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.