Hej!
Har precis lagt om taket på verkstadshuset (ca 25m2, fristående hus). Men efter att lagt färdigt tak och på insidan plastat och glesat upptäckt att jag på "kalla sidan" lagt ångbroms istället för vindduk.

Konstruktionen ser nu ut som följande utifrån och in:
Plåttak
Strö+bärläkt
Papp
Råspont
Luftspalt (läkt slagen på takstolar)
Ångspärr (misstaget, tanken var vindduk) klämd mellan läkt och takstol
Stenull145
Plast
Gles

Insidan är alltså som ryggås.

Är det en tidsinställd bomb med ångspärren eller kommer det ändå fungera acceptabelt? Tråkigt att göra om allting nu..
Finns det någon annan fiffig lösning med ventilation eller dylikt?
Utrymmet kommer hållas ca 10-15 grader.
 
E ekke111 skrev:
Hej!
Har precis lagt om taket på verkstadshuset (ca 25m2, fristående hus). Men efter att lagt färdigt tak och på insidan plastat och glesat upptäckt att jag på "kalla sidan" lagt ångbroms istället för vindduk.

Konstruktionen ser nu ut som följande utifrån och in:
Plåttak
Strö+bärläkt
Papp
Råspont
Luftspalt (läkt slagen på takstolar)
Ångspärr (misstaget, tanken var vindduk) klämd mellan läkt och takstol
Stenull145
Plast
Gles

Insidan är alltså som ryggås.

Är det en tidsinställd bomb med ångspärren eller kommer det ändå fungera acceptabelt? Tråkigt att göra om allting nu..
Finns det någon annan fiffig lösning med ventilation eller dylikt?
Utrymmet kommer hållas ca 10-15 grader.
Bison (som gör både vindduk och ångbroms) säger att förhållandet på diffusiongenomsläpphet skall var ca 5 ggr mellan vindduk och ångbroms.
Men använder du ångbroms invändigt och inte alltför mycket isolering så finns ju iaf viss förmåga att torka ut den vägen också. Nu skrev du dock "plast" så risken är att du därmed stänger in fukten i konstruktionen "för mycket". Om det spelar någon roll beror antaglien på väldigt många pramterar...inte minst på om konstukrionen är helt torr från början, och absolut helt tät inifrån tex?
Frågan är om du har möjlighet att hålla koll över tid på något sätt ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bison (som gör både vindduk och ångbroms) säger att förhållandet på diffusiongenomsläpphet skall var ca 5 ggr mellan vindduk och ångbroms.
Men använder du ångbroms invändigt och inte alltför mycket isolering så finns ju iaf viss förmåga att torka ut den vägen också. Nu skrev du dock "plast" så risken är att du därmed stänger in fukten i konstruktionen "för mycket". Om det spelar någon roll beror antaglien på väldigt många pramterar...inte minst på om konstukrionen är helt torr från början, och absolut helt tät inifrån tex?
Frågan är om du har möjlighet att hålla koll över tid på något sätt ?
Precis!
Konstruktionen var mycket torr (fantastiskt torrt väder långt innan och under läggningen) men 100% tätt mot plasten är svårt att säga, gjorde det så gott det gick med tejp och skarvar. Men några hål blir det ju.
Ser svårigheter att hålla koll, det är om jag väljer att inte gipsa taket, då borde jag iallafall se fukten mot plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.