Tacksam för hjälp!

Bygger Attefallshus 25 m2.
Ångbroms på vägg/tak innan panel.

Men badrummet? Efter att ha isolerat väggarna satte snickaren upp någon form av väggskiva och sen gips. Nu är det dags för plastmatta på vägg och i tak. Inser att de inte satt ångbroms innan väggskiva och gipsskiva.
Behövs detta??! Eller gör tätskiktet (plastmatta vägg/tak) och kommande Paxfläkt att det inte behövs?

Bör det göras om?

Tacksam för snabbt svar!
 
Om ångbromsen sitter ihop med tätskiktet i badrummet så behöver du inte göra någonting. Men om det inte gör det så är det bara gör om gör rätt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om ångbromsen sitter ihop med tätskiktet i badrummet så behöver du inte göra någonting. Men om det inte gör det så är det bara gör om gör rätt.
Förstår inte riktigt hur du menar med "Ångbromsen sitter ihop med tätskiktet i badrummet"... sitter ihop hur?

Menar du att ångbromsen från omkringliggande rum bör gå in en bit i badrummet och överlappas av tätskiktet?

Tacksam för förtydligande! :)
 
Ja precis så. Annars får du glipor i ångspärren och då är det nästan bättre att strunta i den helt.
 
A
Hej
Håller på att totalrenovera ett badrum. Har fått lära mig av byggare att det inte skall finnas mer än ett tätskikt i väggar och golv.
Innertak Tenotet eller motsvarande under gips i innertaket . Tenotäten ner ca 10-20 cm från taket.Det är enda stället tenotät får förekomma.
Sedan 15 mm plyfa på väggarna och gips ovanpå plyfan. Ingen tenotät varesig bakom plyfa eller gips och inte under spångolvet heller.
Väljer man plastmatta på väggar och golv så utgör det fuktspärren och alltså inte folie eller målad fuktspärr någonstans. Gips får lov vara våtrumsgips men det är inget krav längre vad jag läst. Kommer själv sätta våtrumsgips och väljer en golvspånskiva 22mm typ fukttrög (ingen standardsskiva alltså). Sedan armeringsnät och flytytjämning ovanpå det. Därefter måste jag bestämma mig för om det skall bli kakel/klinker eller plastmatta och det avgör om det blir våtrumsfolie eller inte.
det är vad jag blivit rekommenderad och vad som står i gällande branschregler.
Med vänlig hälsning,
Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.