Renoverar innervägg i köket, och var tvungen att göra mig av med befintlig tjärpapp. Huset är tilläggsisolerat, och jag ser att det inte finns några tecken på fuktskador eller fukt alls i regelverket efter att ha plockat ner. Pappen som jag gjorde mig av med går inte att ersätta med ny papp, och lukten blev bättre sen den försvann. Däremot har jag två funderingar nu när jag lägger en ny innervägg:

- Skall jag smälla på en. ånbgroms för att ersätta tjärpappen jag rev ut ? Jag kommer att lägga på OSB och gips som sänker ånggenomsläppet (det var spån innan), och det finns befintlig ångspärr i form av tjärpapp mot innervägg.

- Om jag skall lägga på en ångbroms på innerväggen, vilken isf? Det är en djungel. Har en Mataki Halotex D20 (Halotex D50 Ångbroms - 25x2,7m - Mataki) som jag köpt in, men D50 är den som är tätare. Och vilken funktion skulle ångbromsen fylla när det redan finns en ångspärr/broms i form av tjärpapp mot ytterväggen.

Bifogar bild på genomskärning av husvägg (före/efter)
 
  • Diagram över väggkonstruktion "före" renovering: fasad, isolering, tjärpapp, spånskiva, luftspalt.
  • Diagram av väggkonstruktion "Efter" med isolering, reglar, och fasadmaterial. Visar byggnadsdetaljer i sektion.
Mats-S
"Don't fix what ain't broken" !
Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Huset är tilläggsisolerat, och jag ser att det inte finns några tecken på fuktskador eller fukt alls i regelverket efter att ha plockat ner.
Så, då fungerar ju den lösningen utmärkt, varför riskera den med att blanda in en tätare ångspärr, som troligen inte tillför någonting i ditt fall. OSB-skivan och gipsen räcker, plast är alltid en riskfaktor vid renoveringar av äldre hus.

Din nuvarande lösning med tjärpapp har funkat i 50 år, fortsätt med den :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
"Don't fix what ain't broken" !

Så, då fungerar ju den lösningen utmärkt, varför riskera den med att blanda in en tätare ångspärr, som troligen inte tillför någonting i ditt fall. OSB-skivan och gipsen räcker, plast är alltid en riskfaktor vid renoveringar av äldre hus.

Din nuvarande lösning med tjärpapp har funkat i 50 år, fortsätt med den :)
Håller helt med. Vill inte lägga på ångbroms om det inte behövs - frågan är mest om den gamla tjärpappen jag tagit bort skall ersättas med en ångbroms, eller om jag kan köra på osb + gips naket mot innerväggen, eller om ångbroms behövs... Har _inte_ tänkt att lägga ångbroms
 
Mats-S
Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Håller helt med. Vill inte lägga på ångbroms om det inte behövs - frågan är mest om den gamla tjärpappen jag tagit bort skall ersättas med en ångbroms, eller om jag kan köra på osb + gips naket mot innerväggen, eller om ångbroms behövs... Har _inte_ tänkt att lägga ångbroms
Jag hade kört på den lösningen, osb + gips funkar helt perfekt för att ersätta tidigare tjärpapp :)
 
  • Gilla
Lille farbrorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.