Hejsan

Håller på med ångbastu bygge i vårat hus, från scratch med siporex block. Det mesta börjar vara löst
men just ventilationen har jag funderat länge över. Har nån förslag hur göra?

1. Självdrag med tilluft under dörren och ut genom vägg/takventil
2. Mekanisk till och frånluft via takventiler kopplat till ett Vallox digit2 aggregat
3. Mekanisk med tillluft i taket och ut under dörren till badrummets frånluftsventil
4. Ingen som helst ventilation

Det som jag mest oroar över är ifall den extra fuktiga frånluften leds till vent. aggregatet
hur kommer det te sig. Kommer allt rosta bort eller börjar det droppa vatten ur rören?

Alla åsikter välkomnas ...matias
 
Logiskt sett så borde man väl inte ventilera altfor kraftigt då ångan förvinner genom ventilationen i så fall. Tänker att kanske tilluft i tak/høgt på vägg (maskinell) med inte altfor stor flöde. ev en liten glipa under d¨rren och frånluft via bad. Egentligen ska väl det mesta av fukten kondenseras under bad och när ångbastun blir nedkyld efter bad och så via golvbrunn i avloppet.
Men detta ar bara något jag TROR, har inget facit . Men denna rum bör bara 100%ångtät och fuktsäkrat.
MVH
Sakke
 
Fick äntligen svar av ett "proffs". Deras system blandar in luft med ångan så på det viset får man
in friskluft genom ångmunstycket.

Nu var det här kanske mer större anläggningar men de använder inga spiro rör utan endast plaströr för att undvika rost samt att inte få vattendropp i huset. Rekommenderade inte heller att ansluta till befintligt aggregat utan en skilld utsugsfläkt med nån typ av kondens dränering före utsidan.

Efter att studerat ett antal byggexempel och bilder så blir det nu ett självdrag under dörren med en frånventil monterad strax under bänken alltså vid vaden ungefär. Har möjlighet vid senare skede att sätta in en 100mm rörfläkt ifall utsuget inte verkar tillräcklig.

Matias...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.