Nu är det dags att byta ut gamla bastun mot ett ångbad och planeringen är påbörjad...

Tylö Steam Home är beställt (https://badhuset.se/tylo-angpaket) och ånggeneratorn kommer att stå i ett förråd ca. 1,5 meter från bastun och rör kommer att gå i golvet.

Två av väggarna blir i glas men bakväggen och ena sidoväggen är inte riktigt bestämt... Alternativ ett är microcement bakom och glasskivor även där, men jag är lite rädd för fukt som läcker genom och skapar fläckar på microcementen, så alternativ två är kakelväggar.

Bastun blir ca. 2,2 x 1,2 meter.

Tak är tanken att ha glas som lutar ca. 20 grader men det kan även tänkas att det bara blir målat, alt. epoxy. på en skiva.
Ni som har lutande tak, är det mycket dropp?

Bänkar skulle jag vilja ha "svävande" ut från väggen, men det verkar bli svårt att få till med att ha godkänt tätskikt eftersom jag skulle behöva fästa i väggen och ha balkar, eller L-stål fästa i väggen som går genom tätskikt. Dessutom då med värmeväxling inne i väggen...
Alternativet jag funderat på är att bygga en "box" bara, men hur gör man med städning/fukt under bänken?

Skulle det fungera att bygga en "låda" i våtrumsskiva och fylla den med byggskum (Eller EPS cement) och sen lägga klinker på?
Den är ju då fortfarande "flyttbar", men det kommer ju att bli fukt både bakom (mellan vägg) och under...

Ångutsläpp, hur har ni placerat, och "bränns" det mycket i närheten av utsläppet?

Belysning... Jag vill inte ha hål i taket så funderar på ledlister vid golv, alternativt under bänkarna (om jag kan få till "svävande" bänkar). Förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.