Hej allesammans!

Jag tänkte höra om någon här har bra koll på värmesystem? Jag håller på och grundlägger ett attefallshus på 30m2 och har enbart kallt vatten inkommande. Går det att på något vis koppla samman varmvattenberedare+luft-vattenpump+golvvärme eller är jag helt ute och cyklar? Jag har noll koll på detta. Är det ens värt att försöka ordna vattenburen golvvärme eller kan jag likväl köra elgolvvärme?

Betongplattan är isolerad med 300mm cellplast och övrig konstruktion blir isolerad för året runt-boende.

Tack på förhand !
 
Klart att det går - Jag har en CTC luft/vatten hemma, inbyggd VVB, kopplat till vattenburna radiatorer samt via en shunt/cirkulationspump till vattenburen golvvärme.

Men det är ju en ganska stor klumpeduns för ett attefallshus på 30kvm då dem ofta designads för byggnader med betydligt större areal.

Utveckla gärna mer hur du tänkt så får du säkert mer hjälp.
 
Varmvatten har ingen förbindelse med vattenburen värme, det är två separata system. Värmeslingan fylls visserligen på från tappvattensidan. Men när den påfyllningskranen är stängd, finns ingen koppling mellan systemen.

Golvslingan kan värmas på olika sätt, allt från vedpanna till bergvärmepump. I ditt fall är det kanske mest en luftvattenvörmepump som är aktuell. En sådan kan oftast värma både tappvatten och värmeslingan. Den växlar då internt. Den arbetar olika i de två driftsfallen.

Om en luftvattenvärmepump inte lönar sig på den lilla ytan (?) så kan ett alternativ vara en elpanna.
 
Tack för svaren!

Är helt usel när det kommer till just uppvärmningssystem. Kanske är det då mer lönt att ha elektrisk golvärme ändå. Var inne på den tanken p.g.a. den lilla boytan. Får som sagt inte bli för stora grejer som tar plats. Har exempelvis tänkt att klara mig med en 100 liters vvb då det bara är en person som ska bo där.

Frågan är då om min tes håller - att det kanske inte är några större skillnader i pris på att värma upp med elslingor istället?
 
B Billybtg skrev:
Hej allesammans!

Jag tänkte höra om någon här har bra koll på värmesystem? Jag håller på och grundlägger ett attefallshus på 30m2 och har enbart kallt vatten inkommande. Går det att på något vis koppla samman varmvattenberedare+luft-vattenpump+golvvärme eller är jag helt ute och cyklar? Jag har noll koll på detta. Är det ens värt att försöka ordna vattenburen golvvärme eller kan jag likväl köra elgolvvärme?

Betongplattan är isolerad med 300mm cellplast och övrig konstruktion blir isolerad för året runt-boende.

Tack på förhand !
Inte samma system! Tack.

Vattenledningstryck i ett golvvärmesystem är de moderna grejorna inte gjorda för, och 30 kvm är litet för något typ en värmepump.
 
En frånluftsvärmepump som värmer huset via golvvärmen och tappvarmvatten.
Kräver ett ventsystem men det måste du ha i vilket fall som helst.

Om det går att få ihop det med den lilla ytan, det är en annan sak.

Varmvatten: om du inte ska ha ett badkar så räcker 50 l nästan helt för en person. NIBE anger 50 l volym som tillräckligt för en 5 min lång normaldusch.
 
Okej. Vilken djungel... Tror jag kör elektrisk golvvärme och en luftvärmepump. Det verkar vara det minst avancerade alternativet :p
 
Jag antar att du bygger för uthyrning.
Din sistnämnda lösning betyder minsta investering av alla, men kanske inte den lägsta driftkostnaden.
Jag skulle installera en egen elmätare för stugan och låta hyresgästen betala extra för el. Det leder oftast till att elförbrukningen minskar.
 
BirgitS
Varför golvvärme (annat än i badrummet)?
Att värma en attefallarshus med bara en luft/luftvärmepump är mycket vanligt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att du bygger för uthyrning.
Din sistnämnda lösning betyder minsta investering av alla, men kanske inte den lägsta driftkostnaden.
Jag skulle installera en egen elmätare för stugan och låta hyresgästen betala extra för el. Det leder oftast till att elförbrukningen minskar.
Jag bygger attefallet för att min mormor ska bo där och senare i framtiden min son. Så det kommer ej att hyras ut. Annars är det en smart lösning du tog upp
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför golvvärme (annat än i badrummet)?
Att värma en attefallarshus med bara en luft/luftvärmepump är mycket vanligt.
Tänkte mest att det är en trevlig känsla att ha golvvärme på en betongplatta. Sen kanske det enbart är i bruk på vintern eller inte alls, men då finns iaf möjligheten
 
Kramla
Hej!
Jag värmer mitt komplementhus med en minipanna Mp4 från varmebaronen mot golvvärme, blir ju skön o jämn värme med vattenburet och med en killgissning tror jag den blir mer ekonomiskt än elslinga.
Till varmvatten blir en 50l typ Nibe klockrent för en boende, funkar nog bra till två om inte dessa duschar länge och efter varandra.
Dessa två enheter tar inte mycket yta i anspråk då mp4 monteras över ventilerna för golvvärme och beredarn får plats ovanför.
Det är ett alternativ skulle jag rekommendera dig att kolla upp, ett pluss är att kostnaderna för dessa enheter inte är allt för stor investering.

mvh Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
Hej!
Jag värmer mitt komplementhus med en minipanna Mp4 från varmebaronen mot golvvärme, blir ju skön o jämn värme med vattenburet och med en killgissning tror jag den blir mer ekonomiskt än elslinga.
Till varmvatten blir en 50l typ Nibe klockrent för en boende, funkar nog bra till två om inte dessa duschar länge och efter varandra.
Dessa två enheter tar inte mycket yta i anspråk då mp4 monteras över ventilerna för golvvärme och beredarn får plats ovanför.
Det är ett alternativ skulle jag rekommendera dig att kolla upp, ett pluss är att kostnaderna för dessa enheter inte är allt för stor investering.

mvh Kramla
Tack för tipset. Det ska jag definitivt kolla upp. Tänker att det ju är för j-vla rart med ett varmt golv under fötterna
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
B Billybtg skrev:
Tack för tipset. Det ska jag definitivt kolla upp. Tänker att det ju är för j-vla rart med ett varmt golv under fötterna
jag ångrar det inte en sekund, så najs för fossingarna

Nu är det ca 4år sen jag köpte dessa enheter men la ut ungefär enl nedan.
Mp4 9990kr
Slang o central 3500kr
Beredare 4500kr
Separat ventilation 2500kr

//Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
Hej!
Jag värmer mitt komplementhus med en minipanna Mp4 från varmebaronen mot golvvärme, blir ju skön o jämn värme med vattenburet och med en killgissning tror jag den blir mer ekonomiskt än elslinga.
Till varmvatten blir en 50l typ Nibe klockrent för en boende, funkar nog bra till två om inte dessa duschar länge och efter varandra.
Dessa två enheter tar inte mycket yta i anspråk då mp4 monteras över ventilerna för golvvärme och beredarn får plats ovanför.
Det är ett alternativ skulle jag rekommendera dig att kolla upp, ett pluss är att kostnaderna för dessa enheter inte är allt för stor investering.

mvh Kramla
En fråga bara: just nu så har jag lagt en vattenslang (PEM 25) i rörgraven in till attefallshuset. Behöver jag ha ytterligare en vattenslang för den där mp4:an? Som sagt, jag är urusel när det kommer till vvs, så ursäkta mina dumma frågor. Vill bara göra rätt innan jag grusar upp det sista. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.