Jo, varför har man placerat låsvreden (heter de så?) på ovansidan på gashällar? Om man har en het gryta eller panna på brinnande låga, vill man inte dutta dit handen och bränna den? Hade det inte varit bättre som förr, på framsidan? Jag är nyfiken på orsaken. Är den nya designen bättre? Varför i så fall?
 
Hemmakatten
Det finns ingen "framsida" på infällda gasolhällar utan bara en ovansida.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det finns ingen "framsida" på infällda gasolhällar utan bara en ovansida.
Precis.
Vill du, TS, ha rattarna på framsidan får du köpa en gasspis. Då får du rattarna där du vill ha dem.
Men oftast är väl gallret på gashällarna ovanför rattarna, så inte blir det något problem. Inget jag har tänkt på i alla fall.
Värre då med glashällar som har rattar. De är duktigt ivägen.
 
Att ha en gasspis betyder att man har ugn under och det är det jag vill undvika då ugnen bör vara i en höjd där man kan se med minsta besvär, vad som händer därinne. Jag har fattat att gasolhällar inte har front, men varför har man inte designat dit en front, då hela hällen ligger ändå högre ovanpå ett skåp. Att behöva bränna sina händer kan väl inte kallas toppdesign. Tänker man inte på det när man kommer med något nytt? Jag blir faktiskt rätt irriterad för sådant, det är inte bara lösa dem tekniska delarna utan tänka till två gånger innan man börjar serietillverka något. Det finns så mycket idag som kommer som "trend" men har i stället försämrad praktisk användning.
 
Redigerat:
Tack tack, ja de var något bättre. Dock bredden är lite udda siffror, 70 och 90 cm. Vi har haft Ikea gasspis från 2011 och den är 80 cm, om man vill byta mot en inbyggnadsugn någon annanstans och ett 80 cm-s skåp i stället, då bör man väl ha 80 cm-s häll också, eller finns det lösning?
 
Sverige är lite inavlat när det gäller vitavor. Sök på "Rangetop gas" och du kommer se att nästan alla fabrikat erbjuder plattor med reglage i fronten.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Att behöva bränna sina händer kan väl inte kallas toppdesign. Tänker man inte på det när man kommer med något nytt? Jag blir faktiskt rätt irriterad för sådant, det är inte bara lösa dem tekniska delarna utan tänka till två gånger innan man börjar serietillverka något. Det finns så mycket idag som kommer som "trend" men har i stället försämrad praktisk användning.
Bränna händerna?:thinking:
Hur gör du när du jobbar vid en gashäll?
Jag har aldrig bränt händerna när jag stått vid en häll. Eller, jo, visst har jag det, men aldrig på gasen.
Jag förstår faktiskt inte problemet. Hur man bränner sig.
Menar du när man skall vrida på rattarna o justera flödet?
 
Nä, inte på gasen. Utan på grytorna som står på spisen. De blir faktiskt heta av lågan :D
 
Hemmakatten
Har haft gashäll i 12 år, med vred på ovansidan, aldrig haft några problem.
 
Samma här. Gashäll i 15 år och reglagen i framkant/mitt på ovansidan. Enda ”problemet” med dessa är att kreativ matlagning sölar ner vreden, men då åker de i disken tillsammans med rostren och brännarringarna.

Stålgrå gashäll med reglage framkant och svarta gjutjärnsstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
OK, då är jag inte längre så ängslig för reglage på ovansidan. På vår nuvarande gasspis använder vi den vänstra främre brännaren för stekpannor. och de täcker rätt stor yta och hamnar väldigt nära reglaget, men man kanske vänjer sig vid att använda vänsterhanden och lyfta upp pannan när man vill använda vredet :rofl:
 
Den hällen jag visade på bild är 90cm bred, sticker upp med rostren 4 cm. Lämplig kastrullstorlek är upp till 26cm samtidigt eller 28 + 24. Då kan man även ha 32cm i mitten.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Jag tycker också det är bäst med wook i mitten och 4 olika storlekar sedan. Men har sett att på vissa finns alldeles för korta armar. Om man bara har en plåtmugg t.ex, så skulle armarna hålla den på minsta brännaren men de sträcker sig inte så långt in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.