Hej, har precis byggt ut 30kvm och byggnaden står på en krypgrund. Dom 30kvm ansluter till krypgrunden som ursprungsdelen utav byggnaden står på, ursprungsdelen är 55kvm. Den äldre delen har stått sedan 1976 och är fräsch för sin ålder, den nya delen har inte stått ett år än och jag kan redan se påväxt. Det är öppet mellan de två krypgrunderna genom en dörröppning (dörr borttagen för dragning utav vatten/avlopp/el) som tidigare var ingång till grunden på 80x120cm. 25/11-22 var Anticimex här och mätte trossbotten, det var under kritisk nivå och jag fick beröm för hur det såg ut, dom försökte inte sälja på mig en avfuktare, det försökte dom göra när jag köpte huset och dom kom för att göra besiktning utav byggnaden för att jag skulle kunna teckna försäkring, dom var alltså här för sin 5årskontroll i november 2022. Den redan synliga påväxten i den nya delen gör mig orolig över att det ska sprida sig/göra obalans i den äldre delen. Hade väl egentligen inte tänkt lägga någon plast eller göra något åt den äldre delen än på ett tag men det känns mer nödvändigt att vidta någon sorts åtgärd nu. Skulle behöva råd över hur detta skall lösas på bästa sätt. Att lägga plast på marken i nya delen tänkte jag på redan när vi byggde den men jag ville avvakta och se hur det verkade eftersom gamla delen mår bra.. Funderar på om det kan vara nödvändigt att plasta hela grunden? Kan en lösning var att bygga en skiva med isolering på och stänga mellan de två delarna? Och sedan bara plasta nya delen? Om jag plastar, ska alla ventiler i grundmuren stängas? Det sista jag vill göra med dessa elpriser är att installera en avfuktare. Hur löser jag detta på ett bra sätt? Hade blivit väldigt tacksam över att få lite förslag.
 
Du kan testa att stänga mellan gamla och nya, plasta in marken på nya men stäng inte igen ventilerna i första hand. Bevaka/mät och se om fukthalten sjunker.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan testa att stänga mellan gamla och nya, plasta in marken på nya men stäng inte igen ventilerna i första hand. Bevaka/mät och se om fukthalten sjunker.
Okej, tack för ditt tips. Kanske ska tillägga att jag senast var där nere och kollade hur det såg ut i slutet på september, då var det superfint under nya delen. Utbyggnadens trossbotten var färdig i augusti. Hur det såg ut i nya delen när Anticimex var här kan jag inte svara på men dom anmärkte inte på något, det var först idag jag själv var nere och kollade och såg det. All spackling/målning pågick under november/december, utan någon direkt värme mer än en gasolkamin från och till, värme från en värmepump på andra sidan utav byggnaden, det fanns just då ingen tilluft i rummet och det var väldigt fuktigt i rummen, kan detta ha påverkat krypgrunden? Eller är det för långsökt?
 
Hejsan hörni, ingen åtgärd gjordes efter sist eftersom vi ville se hur det betedde sig, men jag har konstaterat att det bildas en jäkla massa kondens på syllen och det är otätt under syllen på sin ställen. Golvbjälklaget är även uppallat lite mellan bjälklag och syll vid en Knut eftersom muren inte är exakt rak. Muren blev lite för hög och kapades sedan ner för att få rätt nivå. Så jag vill täta syllen, hur gör jag det på bästa sätt?
 
Inga tips på hur jag kan täta syllen i efterhand? Dra någon fog under och ovan syllpapp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.