Hej !!

Jag är ny ägare till ett hus från -67 som har fjärrvärme. Elementen fungerar bra & det är bra drag i dem när det blir kallt ute. Men här om dagen skulle jag vrida ner temperaturen på termostaten men det gick inte. Den sitter så hårt att det inte går att vrida. Jag fick lossa själva skalet på termostaten & sen med hjälp av skiftnyckel gick det att vrida & reglera värmen.

Nu till min fråga, räcker det om man kör med spray som smörjer, eller att byta ut termostaten till nya & hela. Vid byte av termostaten får ni gärna beskriva hur man går tillväga, låter det för high-tech kanske någon erfaren borde utföra arbetet.
 
Termostatmärke?..Bild! kanske?
 
Jag ska försöka fixa bild när jag kommer hem från jobbet.
 
Nu har jag fixat bilder på termostaten. Hoppas det hjälper.
 
  • P1010001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ganska färdig ut. Byt ut ventilhuset och köp en ny termostat. När du ändå tömmer systemet bör du byta ut alla andra ventiler och termostater på samma gång.

Edit: Husets temperatur reglerar du inte på termostaterna. De skall endast se till att strypa värmen om det blir för varmt (p.g.a. solinstrålning, kamin, etc.)

Anser du att det blir för varmt bör du istället se till att fjärrvärmecentralens kurva ställs in korrekt. Rätt inställd skall du ha en jämn temperatur året runt (oavsett temperatur utomhus).
 
Redigerat:
Det där är väl inte en termostat?
Är det inte en vanlig kran?
 
Enk Projektet skrev:
Det där är väl inte en termostat?
Är det inte en vanlig kran?
Det spelar ingen roll egentligen... Ventilhuset ser helt sönderärgat ut och bör således bytas omgående.

Byter man ventil brukar (bör) man vanligtvis även sätta in nya termostater.

Men du har rätt, det ser faktiskt mer ut som en kran än en termostat?
 
Nån termostat är det ju inte...En ventil med vred helt enkelt..ser ut som den är släkt med en gammal slottsventil...Håller med byt ut till en ny ,håller man på och juckar och vrider med en sån och den börjar läka..blir det svårt att få tätt igen!;)
 
Ok.
Vad jag har förstått så är det bra om jag byter ventilen + termostaten/kranen. Hur går man tillväga med detta. Är det något som man kan klara av att göra själv så kanske jag försöker, i annat fall så kanske någon kunnig ska göra det.

Annars vilken termostat + ventil rekommenderas ??
 
Töm systemet och montera bort ventilhuset på alla radiatorer. Ta sedan med ett ventilhus till den lokala bygghandeln/rörbutiken och köp nya (med samma dimensioner).

Detta bör du göra en dag då det är lite varmare ute. Kanske ett lämpligt pyssel under våren/sommaren?

Danfoss gör väl hyfsade grejer, men en rörbutik kan säkert rekommendera ett bra märke.

OBS! Glöm inte att lufta radiatorerna ordentligt när du fyllt på systemet igen.
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Töm systemet och montera bort ventilhuset på alla radiatorer. Ta sedan med ett ventilhus till den lokala bygghandeln/rörbutiken och köp nya (med samma dimensioner).

Detta bör du göra en dag då det är lite varmare ute. Kanske ett lämpligt pyssel under våren/sommaren?

Danfoss gör väl hyfsade grejer, men en rörbutik kan säkert rekommendera ett bra märke.

OBS! Glöm inte att lufta radiatorerna ordentligt när du fyllt på systemet igen.
ok. hur tömmer man systemet på vatten samt hur luftar man elementen. Ledsen om jag frågar på hela tiden men det är något jag aldrig har gjort tidigare.

Tacksam för all hjälp.
 
Tömmer systemet gör du vanligtvis nere vid din fjärrvärmecentral. Titta lite i centralen så kommer du snart att förstå vilket rör som går vart. Men om du inte är helt säker bör du givetvis kontakta någon som kan hjälpa dig.

Notera vilket tryck du har i systemet (du bör ha en mätare någonstans). När du sedan fyller på fyller du upp till samma tryck. Du kan även behöva fylla på lite mer efter att du luftat radiatorerna.

Ang. luftningen bör du ha en skruvnippel längst upp i hörnet på radiatorn. Köp en elementnyckel (om du inte har en redan) och skruva försiktigt ut den. Förmodligen kommer det att pysa ut lite luft. När det bara kommer vatten är luften borta och då skruvar du åt. Ta med en handduk när du gör detta, eftersom det kan droppa lite vatten på golvet ibland.

Lufta bör du göra någon gång då och då, så det är lika bra att du lär dig.
 
eviljava skrev:
Tömmer systemet gör du vanligtvis nere vid din fjärrvärmecentral. Titta lite i centralen så kommer du snart att förstå vilket rör som går vart. Men om du inte är helt säker bör du givetvis kontakta någon som kan hjälpa dig.

Notera vilket tryck du har i systemet (du bör ha en mätare någonstans). När du sedan fyller på fyller du upp till samma tryck. Du kan även behöva fylla på lite mer efter att du luftat radiatorerna.

Ang. luftningen bör du ha en skruvnippel längst upp i hörnet på radiatorn. Köp en elementnyckel (om du inte har en redan) och skruva försiktigt ut den. Förmodligen kommer det att pysa ut lite luft. När det bara kommer vatten är luften borta och då skruvar du åt. Ta med en handduk när du gör detta, eftersom det kan droppa lite vatten på golvet ibland.

Lufta bör du göra någon gång då och då, så det är lika bra att du lär dig.
Yes !! Då tror jag att jag har kött på benen nu. Fjärrvärmecentralen har jag ej vågat röra än men jag har manualen. Det är av märket AEG från 2002. Hur länge tar det att tömma radiatorerna på vatten & likaså påfyllning ??
 
Vet ej? Det beror på volymen i systemet. Men så lång tid tar det nog inte. När det slutar rinna kan du börja skruva bort ventilhusen...
 
eviljava skrev:
Vet ej? Det beror på volymen i systemet. Men så lång tid tar det nog inte. När det slutar rinna kan du börja skruva bort ventilhusen...
ok.. ska nog testa detta vid våren. Tackar för all hjälp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.