Hej. Mitt första inlägg på detta forum! :)

Har en fråga. Har i mitt hus som jag köpte här i somras ett skyltfönster och en dörr till ett rum. Det har varit en lite kiosk i detta rum en gång i tiden.
Ska tilläggsisolera huset nu till sommaren och jag tänkte ta bort skyltfönstret och dörren å ersätta det med ett vanligt fönster där. Behövs det bygglov för det ingreppet? om ni förstår vad jag menar :)

mvh Tommy
 
...många saker som planer, var du bor (tätbebyggt område) etc.
Fasadförändring heter nog det du tänker göra - kanske även ändring av användning.

Kommunen har gratis rådgivning. Kolla öppettider och åk dit och snacka! Och inget mästrande eller onödigt ifrågasättande - hellre då en vetekrans!

Kolla gärna in Plan- och bygglagen PBL innan (om du orkar) och de uppgifter som kommunen brukar ha på sin hemsida. Ta med bilder och/eller förslagsritningar.

Lycka till!
ES
 
tackar.. hade lite fundringar på att jag skulle få åka å snacka men tänkte höra här ifall man skulle få slippa ;) tack

Tommy
 
En genväg kan vara att säga till kommunen att du vill återställa huset till dess ursprungsutseende, vilket kanske till och med är sant i ditt fall? Har bekanta som fick svaret "tack, gör vad du vill bara det blir bättre", vilket innebar att riva diverse smaklösa tillbyggnader från 75-80.

Själv hade jag emellertid sämre flyt med handläggare i samma kommun, mitt mål har hela tiden varit att återställa fastigheten till dess ursprungsskick, men var lik förbannat tvungen att i minsta detalj redovisa varför jag inte ville ha en från 60-talet ditsatt tegelfasad på min ursprungligen slätputsade dito, det kostade 3300:- i bygglov samt ett tiotal timmar i administrativ tid..

Således, som föregående talare förespråkar, åk till stadsbyggnadskontoret, gärna utrustad med en vetekrans eller dylikt, tala varmt om den stora förståelse du har för deras kontrollbehov (uttryckt i alternativa ordalag..) och hoppas på det bästa. Lycka till!
 
P-G skrev:
tala varmt om den stora förståelse du har för deras kontrollbehov
:D :D :D

Den var underbar.

- M
 
P-G skrev:
Således, som föregående talare förespråkar, åk till stadsbyggnadskontoret, gärna utrustad med en vetekrans eller dylikt, tala varmt om den stora förståelse du har för deras kontrollbehov (uttryckt i alternativa ordalag..) och hoppas på det bästa. Lycka till!
Nu råkar det vara så att politikerna som du har röstat på i riksdagsvalet har beslutat vad det krävs bygglov för.....det är inte de kommunalanställda på stadsbyggnadskontoret som har bestämt det. Tvärtemot har dom fått i uppdrag av byggnadsnämnden som du också har röstat fram, att se till plan- och byggladen följs som alltså dina riksdagspolitiker har beslutat om...

Kontrollerar inte de anställda på stadsbyggnadskontoret enligt lagstiftningen så bryter de mot lagen....
 
Mikael_L
grodis skrev:
Nu råkar det vara så att politikerna som du har röstat på i riksdagsvalet har beslutat vad det krävs bygglov för.....det är inte de kommunalanställda på stadsbyggnadskontoret som har bestämt det. Tvärtemot har dom fått i uppdrag av byggnadsnämnden som du också har röstat fram, att se till plan- och byggladen följs som alltså dina riksdagspolitiker har beslutat om...

Kontrollerar inte de anställda på stadsbyggnadskontoret enligt lagstiftningen så bryter de mot lagen....
Men såna här saker har jag aldrig hört om i något partis valmanifest, men det är väl jag som är döv/blind då ... :D
 
grodis skrev:
Nu råkar det vara så att politikerna som du har röstat på i riksdagsvalet har beslutat vad det krävs bygglov för.....det är inte de kommunalanställda på stadsbyggnadskontoret som har bestämt det. Tvärtemot har dom fått i uppdrag av byggnadsnämnden som du också har röstat fram, att se till plan- och byggladen följs som alltså dina riksdagspolitiker har beslutat om...

Kontrollerar inte de anställda på stadsbyggnadskontoret enligt lagstiftningen så bryter de mot lagen....
Är väl medveten om att så är fallet, men nu råkar det ändå vara så att viss godtycklighet trots allt brukar finnas huruvida det behövs bygglov eller inte, beroende på vem man träffar och vilken attityd man har; ett trevligt bemötande brukar vara en god start säger min erfarenhet (inte för att det hjälpte i mitt fall, men ändå;-) I Spjuths fall kan det med lite tur vara så att aktuell handläggare inte nödvändigtvis kräver bygglov.
 
P-G skrev:
Är väl medveten om att så är fallet, men nu råkar det ändå vara så att viss godtycklighet trots allt brukar finnas huruvida det behövs bygglov eller inte, beroende på vem man träffar och vilken attityd man har; ett trevligt bemötande brukar vara en god start säger min erfarenhet (inte för att det hjälpte i mitt fall, men ändå;-) I Spjuths fall kan det med lite tur vara så att aktuell handläggare inte nödvändigtvis kräver bygglov.
Jag läser med fasa ovanstående, inte för att P-G på nått sätt skulle ha fel, utan för att vanliga människor kan få sina drömmar gå i kras bara för att en handläggare på kommunen har haft en dålig dag?? - Skrämmande att det är såhär... min personliga åsikt är att, hur otrevlig jag än är (inom lagens ramar) så ska jag behandlas lika som trevligaste personen i stan...

MVH: Marcus
 
avendere skrev:
Jag läser med fasa ovanstående, inte för att P-G på nått sätt skulle ha fel, utan för att vanliga människor kan få sina drömmar gå i kras bara för att en handläggare på kommunen har haft en dålig dag?? - Skrämmande att det är såhär... min personliga åsikt är att, hur otrevlig jag än är (inom lagens ramar) så ska jag behandlas lika som trevligaste personen i stan...

MVH: Marcus

Knappast blir du behandlat likadant(det är vanliga människor som är handläggare), du blir troligen bemött på samma sätt som du bemöter handläggaren. Däremot tror(hoppas) jag att man får samma BESLUT i ärendet oavsett om man trevlig eller otrevlig.
 
grodis skrev:
Knappast blir du behandlat likadant(det är vanliga människor som är handläggare), du blir troligen bemött på samma sätt som du bemöter handläggaren. Däremot tror(hoppas) jag att man får samma BESLUT i ärendet oavsett om man trevlig eller otrevlig.
Precis, det var det jag var ute efter, min attityd ska ju inte inverka på "lagen".. Som kuriosa kan nämnas att min handläggare var supertrevlig så intet ont om byggkontoret (än..) =)

//Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.