Hej!

Skidstahus lämnar en tioårig försäkring på entreprenader som de utfört. Om jag väljer bort t.ex. plattläggningen och tar in en utomstående entreprenör och köper grejer någon annanstans ifrån, då tappar jag denna tioåriga försäkring.

Vad är den försäkringen värd? Har man samma försäkringsskydd om man tar in egna entreprenörer? Vad är för- och nackdelar med att låta Skidstahus göra allt?
 
Den tioåriga försäkring du nämner är med all säkerhet den obligatoriska byggfelsförsäkringen.
Om du väljer egen entreprenör för vissa delar måste du eller denne entreprenör teckna en byggfelsförsäkring för dessa delar (om byggnadsnämnden är uppmärksam och kräver detta). Det kan bli ganska dyrt, flera tusen, beroende på omfattningen.
Denna försäkring täcker skador till följd av väsentliga fel som framträder under tio år. Det måste dock vara stora skador då självrisken är 0,5 bbl. Försäkringsvillkoren i övrigt är ganska hårda så försäkringen kan inte anses speciellt bra (oavsett vilken försäkringsgivare du väljer).
De första två åren gäller entreprenörens garanti och även under de därpå följande åtta åren har entreprenören ett ansvar om du kan visa att felet härrör sig från början.
Detta förtar också vikten av en försäkring, som ju dock som sagt är obligatorisk.

Det är alltid en stor fördel med att låta en entreprenör göra allt. Då uppstår inga gränsdragningsproblem och diskussioner om vems felet är om något fel uppstår.
 
Alla entreprenörer måste idag så som ansvariga för dolda fel i 10 år oavsett om detta avtalats eller ej.
Därför har du samma skydd oavsett vem som gör jobbet.
 
Ok, det låter ju bra. Jag vill kunna jämföra offerter lite mer än det ser ut just nu. Även om Skidstahus säkert har bra avtal så vill jag kunna ta in andra som får göra en kalkyl.

Någon som har ett tips på vilka entreprenader man göra bäst i att låta Skidstahus sköta?

Gjuta grund, el, vvs, snickeri, plattläggning osv...?

 
daniel_168 skrev:
Någon som har ett tips på vilka entreprenader man göra bäst i att låta Skidstahus sköta?
Det beror bla. på var du bor och vilka entreprenörer du väljer ska göra jobbet.
Om man inte är så hemma i bygge eller entreprenadjuridik och man inte har möjlighet att sköta byggfrågor på arbetstid så brukar jag rekommendera att man handlar upp allt av samma huvudansvarige. (Totalentreprenad) Då får man bara en motpart som blir ansvarig för förseningar, fel etc. Detta kan underlätta massor för dig som beställare.
 
volvo skrev:
Alla entreprenörer måste idag så som ansvariga för dolda fel i 10 år oavsett om detta avtalats eller ej.
Därför har du samma skydd oavsett vem som gör jobbet.
Under förutsättning att entreprenören inte gått i konkurs, då. Det är ju där byggfelsförsäkringen är tänkt att träda in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.