Hej. Ny på forumet! Har tänkt sätta ytterpanel i olika bredder i snedtaket inomhus för att få till lite rå och gammaldags look med springor, sågad yta osv. Undrar nu om det är ngt särskilt jag bör tänka på innan jag sätter igång. Under finns ekofiberisolering som hålls upp av plast och lodrätt läkt med 30 cm mellanrum. Har bara tänkt spika upp brädorna där på varannan läkt, uppifrån och ner. Köper grundmålade 22 mm brädor. Några funderingar jag har är:
- Vill hellre ha spik än skruv, men är det tillräckligt, panelen är 22mm och läkten med och jag vill ju inte spika in i plasten bakom läkten helst så spik längre ön 45 funkar ej.
- Har läst bland annat här på forumet att man satt upp vindpapp bakom panelen. Behövs det? Vill ju inte man ska se plast och läkt bakom panelen men blir springorna så stora?

Även tips om annat att tänka på uppskattas!
 
Fråga (jag har ingen aning): Är brädor målade för utomhusbruk ok att använda inomhus?
 
haavard skrev:
Fråga (jag har ingen aning): Är brädor målade för utomhusbruk ok att använda inomhus?
Bra fråga, jag vet faktiskt inte. Har försökt ta reda på vilken sorts färg de är målade med men ej fått svar än.
 
Microkatten
Så länge det är rent trä skall det i princip gå bra. Det man får tänka på är att acklimatisera brädorna innan de spikas upp. Till skillnad mot massivt golv, som väl hyvlas vid lägre fuktkvot, så är ju ytterpanelen sågade och färdiga vid högre fuktkvot och det bör därmed vara större risk att de slår sig - och krymper mer - när de anpassar sig till inomhusklimatet.

Sätter du upp panelen innan den torkat så får du stora (flera millimetrar, beroende på hur breda brädorna är) glipor.

Liksom vid läggning av massivt trägolv så bör man också ta i beaktande vid uppsättningen att bredden på varje planka ändrar sig lite med årstiderna, kanske någon mm för en 100 mm bred bräda? Vissa sätter svart underlag bakom panelen för att det skall se ut som skuggor i springorna. Semitransparent plast är ganska tråkigt att se, frågan är om du ser den om den ligger 22 mm bakom panelen?


Vad är läkten fäst i, och hur kan du ha lodrät läkt i snedtaket?
 
Microkatten skrev:
Så länge det är rent trä skall det i princip gå bra. Det man får tänka på är att acklimatisera brädorna innan de spikas upp. Till skillnad mot massivt golv, som väl hyvlas vid lägre fuktkvot, så är ju ytterpanelen sågade och färdiga vid högre fuktkvot och det bör därmed vara större risk att de slår sig - och krymper mer - när de anpassar sig till inomhusklimatet.

Sätter du upp panelen innan den torkat så får du stora (flera millimetrar, beroende på hur breda brädorna är) glipor.

Liksom vid läggning av massivt trägolv så bör man också ta i beaktande vid uppsättningen att bredden på varje planka ändrar sig lite med årstiderna, kanske någon mm för en 100 mm bred bräda? Vissa sätter svart underlag bakom panelen för att det skall se ut som skuggor i springorna. Semitransparent plast är ganska tråkigt att se, frågan är om du ser den om den ligger 22 mm bakom panelen?


Vad är läkten fäst i, och hur kan du ha lodrät läkt i snedtaket?
Tack för ditt svar Microkatten! Läkten är fäst i annan läkt som ligger vågrätt och är fäst i takstolarna. Mellan läktlagren sitter plasten uppspänd. Makes sense? Plasten är f.ö. vit och ja det är en bra fråga om det kommer synas. Hur ska man komma fram till det i förväg egentligen? Onödigt jobb att sätta upp vindpapp om det ej behövs. Om det blir så breda springor som du säger så är ju ett alternativ kanske att sticka in en liten pensel där det behövs. Alternativt att sprutmåla alltihop? Se min nästa post ang färg.

Förresten, hur länge tror du brädorna behöver acklimatiseras? Har ju inget emot springor som sagt men mer än 5 mm vill jag ju inte ha. Tänkt ha bredd upp till 195mm.
 
Redigerat:
mnemne skrev:
Bra fråga, jag vet faktiskt inte. Har försökt ta reda på vilken sorts färg de är målade med men ej fått svar än.
Har nu fått besked att det är en utomhusfärg man ej bör använda inomhus pga bla mögelmedel mm. Det var dystra besked för jag har inte direkt tid, lust eller utrymme att stå och måla, torka och förvara en massa 4.8m plank. Hur pass besvärligt blir det att måla i efterhand? Rekommendationen att måla i förväg när man sätter upp ospontat beror väl på att det är svårt att komma emellan brädorna och då blir utrymmet i springorna som sedan uppstår omålat.
Någon föreslog sprutmålning, kan det vara en lösning? Då kommer man ju in i springorna.
 
Det finns finsågad spontad panel för inomhusbruk, är inte det ett bättre alternativ och du får en planyta som ser ut som utomhuspanel? Den finns både som obehandlad och vitvaxad.
En kompromiss kanske men det fungerar garanterat.
 
Tänker du på typ Moelven rough? Den är väldigt dyr i jämförelse, men visst, det är ett alternativ. Finns kanske andra fabrikat med. Vet dock inte vilket av mina bekymmer det skulle lösa. Färgen och torkningen, men då gör jag det nog hellre själv än betalar 4 ggr mer. Om du vet billigare sådana varianter så tipsa gärna!

Ska även tillägga att min första anledning till att använda ospontat var att jag ville ha lite bredare brädor, som inte brukar finnas som spontad innerpanel.
 
Redigerat:
Microkatten
mnemne skrev:
Tack för ditt svar Microkatten! Läkten är fäst i annan läkt som ligger vågrätt och är fäst i takstolarna. Mellan läktlagren sitter plasten uppspänd. Makes sense? Plasten är f.ö. vit och ja det är en bra fråga om det kommer synas. Hur ska man komma fram till det i förväg egentligen? Onödigt jobb att sätta upp vindpapp om det ej behövs. Om det blir så breda springor som du säger så är ju ett alternativ kanske att sticka in en liten pensel där det behövs. Alternativt att sprutmåla alltihop? Se min nästa post ang färg.

Förresten, hur länge tror du brädorna behöver acklimatiseras? Har ju inget emot springor som sagt men mer än 5 mm vill jag ju inte ha. Tänkt ha bredd upp till 195mm.
Mycket läkt där! :) Då kanske du får skruva, 22 mm känns lite för att då fäste med spik. Har du spontat kan du ju alltid skråfästa.

Du kan testa om plasten syns i springor t.ex. genom att sätta upp ett par brädor i en låda (för att få lite mörkt bakom) med plast 22 mm bakom dem.

Den här bloggen ger ganska bra info om rörelser i trä. Det sägs att breda plankgolv bör ligga löst inomhus ett år innan de fästes. Utan att veta så kan jag gissa att man bör låta utomhusbrädor ligga upp till ett par månader inomhus om det inte är alltför noga med springor o dyl. Man kan minska tiden genom att använda en vanlig avfuktare, vilket dock bör öka risken för snedställning. Man kan köpa en fuktmätare för någon tusenlapp för att kolla fukthalten allt eftersom.

Om man inte kan/vill måla brädorna innan uppsättning så kan man säkert penselmåla (obs, färg som andas, annrs riskerar du skador eftersom du har plast bakom!) efter uppsättning och sedan som du säger fylla i om/när omålade ytor syns under första året.
 
mnemne skrev:
Tänker du på typ Moelven rough? Den är väldigt dyr i jämförelse, men visst, det är ett alternativ. Finns kanske andra fabrikat med. Vet dock inte vilket av mina bekymmer det skulle lösa. Färgen och torkningen, men då gör jag det nog hellre själv än betalar 4 ggr mer. Om du vet billigare sådana varianter så tipsa gärna!

Ska även tillägga att min första anledning till att använda ospontat var att jag ville ha lite bredare brädor, som inte brukar finnas som spontad innerpanel.
Köpte vitvaxad panel tillverkat av http://www2.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/ i bredden 120mm.
Tar du vanlig råplan i större bredder är sannolikheten mycket stor att du kommer att få torksprickor större eller mindre det är ofrånkomligt.
 
Microkatten skrev:
Mycket läkt där! :) Då kanske du får skruva, 22 mm känns lite för att då fäste med spik. Har du spontat kan du ju alltid skråfästa.

Du kan testa om plasten syns i springor t.ex. genom att sätta upp ett par brädor i en låda (för att få lite mörkt bakom) med plast 22 mm bakom dem.

Den här bloggen ger ganska bra info om rörelser i trä. Det sägs att breda plankgolv bör ligga löst inomhus ett år innan de fästes. Utan att veta så kan jag gissa att man bör låta utomhusbrädor ligga upp till ett par månader inomhus om det inte är alltför noga med springor o dyl. Man kan minska tiden genom att använda en vanlig avfuktare, vilket dock bör öka risken för snedställning. Man kan köpa en fuktmätare för någon tusenlapp för att kolla fukthalten allt eftersom.

Om man inte kan/vill måla brädorna innan uppsättning så kan man säkert penselmåla (obs, färg som andas, annrs riskerar du skador eftersom du har plast bakom!) efter uppsättning och sedan som du säger fylla i om/när omålade ytor syns under första året.
Tack för tipsen. Hmm hade gärna gjort detta nu ist för att skjuta upp ett halvår men ja... på byggmarknaden sa de att det skulle bli 2-3mm springor efterhand det torkar och det kan jag leva med (gärna tom) men inte så värst mycket mer helst. Undrar om jag ska våga chansa på det och sätta upp det på direkten....

Lite tråkigt med skruv, men jag antar du har rätt, 195x22 brädor vägej ju en hel del och ska dessutom ligga ned sas så de bör ju fästas ordentligt.
 
AndersS skrev:
Köpte vitvaxad panel tillverkat av [länk] i bredden 120mm.
Tar du vanlig råplan i större bredder är sannolikheten mycket stor att du kommer att få torksprickor större eller mindre det är ofrånkomligt.
Hmm okej, kan det vara ett alternativ att köpa golvplank kanske. För det spricker ju inte. Vad är eg skillnaden?
 
Har ytterpanel inne i farstun som är målad 2varv varav det sista är målat när panelens uppsatt.

Enda jag haft problem med är att dom vred sig vid golvet då jag inte spikade dom där.
Har spikat all panel med dyckert för att dom minimala huvudena skulle döljas sen vid målning.

Hade mina liggandes i garaget i cirka 1v innan jag spikade upp dom, har idag 3-4mm springa mellan dom
 
Microkatten
Lutte, intressant! Har du varm- eller kallgarage? Hur breda är dina bräder?
 
Glömde lägga till att längden även påverkar resultatet utifrån att 4-5 m ger större spänningar i virket än t.ex. 2 m i kombination med vilken bredd du väljer 120 eller 190 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.