Hej!

Vill lära mig lite vad man ska tänka på när man köper kamin!

Vi har nämligen blivit förälskade i en otroligt vacker kamin som är i gjutjärn (beg).
Den är köpt i polen, aldrig använd, men stått i några år.

Den är på 10kw, verkningsgrad 66% och klass 2.
Är detta normalt för en gjutjärnskamin?

Och hur är det med p-märkning etc. vad för regler gäller?

Tack för snabba svar!
Mvh Nicholas:confused:
 
Jag är ingen expert men har installerat 3 kaminer i egna hus, den senaste för 3 månader sen.
Det sotaren tittar på då han/hon kommer är att kaminen har godkännande. Om det är en okänd kamin så kan du väl ringa sotaren och kolla vad som gäller. Det blir nog inga som helst problem bara den fungerar som den ska.
Då du ansluter den måste du ha en passande skorsten. Kolla upp skorsten med en kaminförsäljare.
10 kW är väldigt hög effekt. Det blir nog över 30 grader om du brassar på för fullt. En bra kamin går att dra ner ganska rejält. Jag har en som enligt tillverkaren har intervallet 3-9 kW och en på landet som har 2-8 kW.
66% verkningsgrad verkar ganska lågt. Min nyinstallerade ligger runt 80%.
Om du inte ska ha kaminen som huvudsaklig värmekälla så har det i praktiken ingen större betydelse, däremot kan det vara mindre bra mot miljön om det betyder att oförbrända gaser släpps ut via skorsten.
Men som sagt, ring sotaren och kolla upp passande skorsten först.
 
ok...
Ingen som vet lite mer?

mvh Nicholas
 
Verkningsgrad mäts alltid vid optimala förhållanden,perfekt ved,drag mm och vid den effekt där kaminen brinner bäst. 66% är lågt. Högst verkningsgrad får en kamin när vedgaserna blandas med exakt så mycket syre som åtgår till förbränningen, vilket är svårt att uppnå.Generellt sett lyckas förbränningen bättre ju smalare kaminen är då det är lättare att blanda rökgaserna med syret(sekundärluften)när gaserna är samlade på en mindre yta. Dessutom måste vedgaserna överstiga 800 grader för att kunna slutförbrännas vilket svårligen kan uppnås utan keramisk eller annan isolerande åtgärd inuti eldstaden samt förvärmd luft till förbränningen.Se gärna under "förbränning" på www.brattnebruk.se Ibland redovisas kamineffekter med 2 effekter tex 3-8 kw vilket innebär att inom detta effektområde brinner kaminen med god verkningsgrad. Andra stoltserar bara med maxeffekten tex 12 kw.En sådan kamin ska man definitivt inte köpa om man inte bor i en kyrksal el liknande där denna effekt kan utnyttjas.Försöker du elda denna på en lägre effekt är en överhängande fara att ,förutom att du slösar på veden,din granne i vindriktningen kommer in och slår dig på käften när det ryker på honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.