hej. jag hade sotare här för en tid sedan som skulle besikta min skorsten, och han kröp då upp på vinden och kollade. han nämnde i samma veva för mig, att de vore bra om jag fixa bättre ventilation där uppe på vinden, då han sa han tyckte de va fuktigt.
nu till saken: jag har sådana små fönsterrutor på vinden. räcker det med att jag öppnar ett sådant fönster lite grann så länge? borde ju bli ventilation så länge, tills jag fixat riktig anordning?
om det går att ha fönstret öppet lite, hur blir det dom dagarna det regnar och är fuktit ute? kommer fukten in på vinden då?
 
ingen som har ngn kommentar på dum fråga? :confused:
 
Det är inte så enkelt att det automatiskt blir torrare på vinden bara för att man ventilerar. Speciellt inte vintertid. Men det kostar ju ingenting att öppna fönstret så det skadar väl inte att prova? Men jag tycker inte att du ska göra några större ingrepp bara för att sotaren "tyckte" att det var fuktigt.

Är det fuktigt där? Luktar det mögel? Syns det nåt mögel?
 
Om vinden ser bra ut så gör ingenting.Att ventilera på en kallvind är inte alltid bra.
 
ja,,, det regnar ju in för min murstock och har gått åt brädorna. så jag ska slänga upp en huv på skorstenen nu. i övrigt ser allt väldigt torrt och fint ut under har sticketak under takpannor. men när det va som varmast ute, kände även jag att den fuktiga luften slog emot mig. så jag testar och öppna fönster nu och se fall jag får mer genomdrag. har ju 2 fönster på varsi gavel där uppe, så jag funderar på och öppna båda, så blåser det rätt igenom. jag jämför det med gamla ladugårdar, som det är öppna springor emellan, och på dom brukar det ju alltid vara torrt och bra ventilaton. ungerfär så tänkte jag mig effekten av att öppna båda fönstren.
andreas: varför är det inte alltid bra att ventilera så på kallvind?
i övrigt har det regnat in för murstock, och har gått åt på brädorna närmast mustocken. verkar vara ngt mögel, men det luktar ju absolut inget. ?? har jag tur nu, så räcker det med huven. samt att så smningom fixa min murstock. borde ju torka upp då.... ?
 
tusen tack för tipsen på länkarna. ska gå in där och titta. ang att fixa ventilation, vem vänder man sig tilldå? kan en plåtslagare fixa det? ska ha hit en snart (hoppas jag) som ska sätta huv på skortstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.