Hej!
Jag är ny på det här forumet och hoppas kunna få lite hjälp av er experter.

Vi har ett vattenservitut som belastar storbonden och ger oss "rätt att använda och underhålla befintlig vattenbrunn på stamfastigheten samt att anlägga, underhålla och förnya vattenledningar från brunnen till fastighetsgränser..." Inget mer finns avtalat i frågan

Jag har varit på storbonden om att ett avtal för kostnader etc behöver skrivas men ej fått nått gehör. Eftersom vattnet inledningsvis var gratis har jag sen skitit i att tjata. Senaste två åren har han dock fakturerar oss 3 k årligen för vatten och jag har tyckt det varit ok för jag har trott att det är för ev underhållskostnader.

Nu ringde han precis och berättade att nitratvärdet överstigit gränsvärdet för hyresrätter (han hyr ut på sin tomt, för villa är det på gränsen men är under gränsvärde ) så han måste sätta in ett filter. MEN om han ska koppla på oss vill han att vi är med och betalar. Högt nitratvärde beror ju dessutom troligen på hans egen gödsling av åkrarna runt husen.

En snabb googling säger mig att vi eg inte behöver betala för vattnet alls samt att vi inte har en skyldighet att betala för underhåll heller (men då kan såklart han också skita i det och borra ny brunn men han har ju mest att förlora då det är en skitstor brunn). Vet dock inte om detta stämmer?

Är det, utifrån ovanstående, en bra strategi att kräva att han pröjsar detta själv och att vi annars ej kommer betala 3 k per år?
 
Är "befintlig brunn" i servitutet den brunn som ni får vatten från nu, eller är det en äldre brunn som inte används längre?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är brunnen vi får vatten ifrån nu!
 
Som du beskriver servitut så skall den härskande fastigheten stå för vattenbrunn till Er vilket förstås är utan kostnad och kvalitetgaranti.
Som jag ser det så borde, det vara upp till var och en att lägga till filter lokalt. Vill bonden göra detta centralt för alla anslutna så står han för detta själv så länge detta inte är en gemensamhetsanläggning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, ni har de rättigheter som står i servitutet. D v s ansvaret ligger på er att underhålla brunnen och vattenledningarna för ert eget bruk. Det är inte bondens ansvar. Vill ni vid sidan av servitutet göra en deal med bonden om att han står för t ex filter och pumpar så står det er fritt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
H
Står bonden bara för brunnen till er och ni har egen pump eller har bonden pumpen med?

jag skulle ju vilja tro att ni får stå för egen pump men ni får ta vatten från brunnen gratis.

Om jag gissar rätt så finns även pump hos bonden, och han har då tagit betalt för drift av pumpen.

enklast är att förklara för han att ni ordnar ett eget filter.
För man ska inte dela på sådant med grannar ifall det skulle bli grann bråk
 
Tack för alla svar. Han står för elen för pumpen men tror vi betalade själva pumpen själva när husen byggdes varför 3000 är ganska mycket per år med tanke på att brunnen delas på totalt 9 hushåll (varav 6 är hans hyresgäster)
 
TS äger den härskande fastigheten, storbonden äger den tjänande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.