Hej

Jag köpte ett hus för knappt ett år sedan. Ett av badrummen (som stått oanvänd sen vi köpte kåken) ska jag nu renovera med hjälp av hantverkare. Jag har dock tagit på mig rivningsjobbet själv för att spara pengar. När jag hade rivit ungefär hälften så upptäcker jag en vattenskada. Det är ingen stor skada (bara på gipsskivan), men sannolikt hade den spridit sig under de kommande åren.

Nu har ju jag hindrat risken för större skada, och det som är skadat kommer ju att bytas ut i renoveringen, så rent krasst påverkar det här mig ingenting. Men har jag trots det rätt att kräva ersättning från förra ägarna eller mitt/deras försäkringsbolag?

Bör tilläggas att tätskiktet verkar vara felaktigt gjort, då det endast ligger på golvet och ca: 15 cm upp på väggarna.
 
Dolt fel kanske? Men i realiteten, om du redan har bestämt dig för att renovera och du har rivit ut det mesta OCH det bara gäller en gipsskiva - så hade jag nog inte funderat mer på någon ersättning. Men jag hade funderat på vad som döljer sig under andra renoveringar gjorda under förre ägarens tid.
 
Sen aspekten hur gammalt badrummet är - Kanske inte finns något att göra anspråk på helt enkelt.
 
Nisse52 skrev:
Bör tilläggas att tätskiktet verkar vara felaktigt gjort, då det endast ligger på golvet och ca: 15 cm upp på väggarna.
Det behöver inte vara fel.

Frågan är om det är gjort enligt samtida branschregler eller konstruktionsprinciper.

Hos försäkringsbolaget har du inget att hämta för att du sannolikt förhindrat en större skada. Det är ju ungefär som att säga att "hej, jag har inte fyllt källaren med vatten med trädgårdsslangen, kan jag få 100000kr nu?". :)

Glöm försäkringsbolag och tidigare ägare, sov gott och se fram emot ett nyrenoverat badrum.
 
Bespara en medmänniska det magsåret tycker jag. Vem vet, en vacker dag kanske du dessutom behöver hjälp av den förra ägaren och då kan det vara bra att inte ha något "i bagaget".
 
Inget tätskikt på vägg. Det låter som ett gammalt badrum vilket innebär att du kan förvänta dig fuktskador vilket innebär att det knappast är att klassa som ett dolt fel.
 
O
Vilket fall som helst.... dolt fel eller ej...
Skippa det hela... Det känns bara girigt... fixa till det hela!

Tänk på att om inte säljaren själv tror på dolt fel, så riskerar du att processa det kan kosta mycket pengar och tid....
En ny gipsskiva... 200kr.....
 
Odjuret skrev:
Vilket fall som helst.... dolt fel eller ej...
Skippa det hela... Det känns bara girigt... fixa till det hela!

Tänk på att om inte säljaren själv tror på dolt fel, så riskerar du att processa det kan kosta mycket pengar och tid....
En ny gipsskiva... 200kr.....
Vart köper du dina gipsskivor?:)
 
Ja 200 låter ju kanonbilligt!
 
O
Tja de gipsskivor jag köper när jag skriver ett inlägg nästan mitt i natten... är billiga....:p
Dock hittar jag dom inte till det priset när jag skall köpa dessa under mer normala tider... :D
Så jag får väl revidera prisuppgiften lite.... säg mellan 3-400kr...:)
Jag förstår att ni blir besvikna nu när jag inte kan berätta var jag köper dessa för 200kr st....:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.