Hej allihopa experter!

Jag har köpt ett gavel radhus, och vill veta om hur mycket det kostar att tilläggsisolera och byta panel på gaveln, gavel yta cirka 60kvm (10m brett och 6m högt.)

Undrar hur man gör, vart info finns. Och vad det kostar om man gör det själv, respektive anlitar hantverkare.

Om ni vet kan ni väl skriva ett svar.

???
 
Jag ger ett exempel så for du själv avgöra om det är tillämpningsbart hos dig:

Jag tilläggsisolerar 90mm på utsidan av huset, 2x45mm och använder Roxulls stenull (skivor) samt råplan 45x45 för att regla upp väggen.

Det går åt ungefär 3,54m regel per kvadratmeter a 6kr per meter.

Isolering kostar ( i mitt fall) 18SEK per kvm och du får räkna dubbla ytan eftersom det är två lager 45mm isolering (=>36SEK/kvm totalt).

Till detta kommer tex gips a 22kr per kvadrat lite spikläkt (gissar 6kr per kvm)

Slutligen fasadbräda, i mitt fall 22x145, löst antagande cirka 5m per kvm a 10sek per meter =>50sek per kvm.

Färg har jag inga prisuppgifter på, notläkt kostar "ingenting". Spik 200SEK. Jag har säkert glömt något men...

Summa: 113Sek / kvm

Gör man på gammalt hederligt vis enligt ovan tror jag detta stämmer och jag inte räknar för snabbt och glömt något....Kurre kunde räkna i en annan tråd så han kan nog rätta mig...:)

 
Tack för förslaget, hur kan jag veta om det fungerar för mig, med tanke på hur mycket respo. lite isolering man skall ha. Jag bor i göteborg skulle detta räcka för mig?

Tack på förhand ;)
 
Det finns säkert dom som kan detta bättre än mig men som jag ser det som så:

1. Hur mycket du skall lägga på styrs ju av hur mycket isolering som finns idag. Själv landar jag på 2x45+70+befintlig träfiberskiva => 200mm isolering. Kan man lägga mer är det förstås bra, men jag *tror* det är ovanligt att man lägger dit mer när man isolerar i efterhand. Nya hus har ju betydligt mer isolering dock.

2. Om du inte är beredd att flytta ut fönstren styr detta hur mycket du kan lägga på utsidan. Jag tycker det ser skumt ut med 2x45 om man inte flyttar ut fönstren. Blir lite skottgluggar över det hela och huset ser "tungt" ut.

Kolla på www.isover.se, www.roxull.se, där finns tips och råd om detta!
 
Tack för tipsen!
 
Hej,

En fundering ang tilläggsisolera trägavel. På leverantörernas produktsidor nämner de att man ska ta ner ev. lockpaneler, men inte den gamla fasaden i sig. Då finns den "gamla" luftspalten kvar.

Är det bästa inte att ta ner all panel och sätta ny isolering direkt mot gammal isolering? Sedan ny luftspalt och panel?

Undrande...
 
Hej!

Jag håller på att tilläggsisolera utifrån själv, med liggande panel. Jag kommer inte ändra på panelen, men jag har en fråga ang den ventilerade spalten.

Husets tidigare konstruktion hade inte luftspalt, utan panelen var spikad direkt på vindspappen och reglarna. Denna panel ser helt suverän ut fortfarande efter 40 år.
Nu när jag ska sätta upp panel igen så tänkte jag dock bygga efter gällande normer och fästa panelen i en spikläkt, som då blir stående eftersom panelen är liggande.
Då skapas en springa längst ned och längst upp, där allsköns ohyra kan springa in och ha det gott i isoleringen. Är detta verkligen meningen?
För om jag spikar en bräda på undersidan för att täcka för, så täcker jag väl samtidigt ventilationen i luftspalten?

Ska det vara drag där så att "ev inläckande vatten kan torka" eller ska det vara stängt så att insekter väljer grannens kåk istället?

Jag är tacksam för alla svar och teorier så att jag kan börja spika panel innan snön drar in. :)
 
Axi skrev:
Hej!

Jag håller på att tilläggsisolera utifrån själv, med liggande panel. Jag kommer inte ändra på panelen, men jag har en fråga ang den ventilerade spalten.

Husets tidigare konstruktion hade inte luftspalt, utan panelen var spikad direkt på vindspappen och reglarna. Denna panel ser helt suverän ut fortfarande efter 40 år.
Nu när jag ska sätta upp panel igen så tänkte jag dock bygga efter gällande normer och fästa panelen i en spikläkt, som då blir stående eftersom panelen är liggande.
Då skapas en springa längst ned och längst upp, där allsköns ohyra kan springa in och ha det gott i isoleringen. Är detta verkligen meningen?
För om jag spikar en bräda på undersidan för att täcka för, så täcker jag väl samtidigt ventilationen i luftspalten?

Ska det vara drag där så att "ev inläckande vatten kan torka" eller ska det vara stängt så att insekter väljer grannens kåk istället?

Jag är tacksam för alla svar och teorier så att jag kan börja spika panel innan snön drar in. :)

tanken är ju att kondens, ev inträngande regn etc ska kunna rinna ut där nere, man brukar montera "musband" så inte de kommer in där, en snickare jag var hos spikade dit träbitar så att det bara var 4-5mm springor nertill... kar man källarmur så är man kanske lite säkrare:)
 
Om man t.ex har stående panel med frästa spår på baksidan av panelplankorna, behöver
man då ha öppet nedåt, dessa spår är 2st ca 3-4x 10mm..
Dessa spår borde väl ombesörja god ventilation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.