Hej allihopa!
Nu är det sådär att man går i hustankar (vilket jag gissar att alla här i forumet gör alt. har gjort). Funderar lite fram och tillbaka på det där med huruvida köpa befintligt eller bygga nytt.
Min fråga är iallafall; hur billigt kan man komma undan vid ett nybygge exl. tomt om man är ute efter något runt 100 m2, om man bara vill ha en grund gjuten och en stomme rest?
Om jag har fattat det hela rätt så ingår väl färdigt yttertak i stomme, men annars? fönster? ytterpanel eller likn eller bara ett skelett av reglar?

Anledningen att jag frågar är att jag själv gått som målarlärling i ett par år, så den biten är jag absolut inte rädd för, och tror mig klara av den mesta snickringen själv.
Är heller inte orolig för det där med el då jag känner många elektriker + har viss behörighet själv (inte för att man får göra speciellt mycket på den.. men man kan).

Nåja. Vad är den lägsta kostnad för stomme + grund ni hört talas om?
 
Jag har inget bra pris då vi köpt stomme plus allt material invändigt.

Däremot så har vi stomresning och det innebär inte för vår del att yttertaket blir klart om du med det menar takpannor och allt. Vi betalar extra för "utvändigt klart" som Västkuststugan kallar det. Detta är dock ett fritidshus som vi modifierat till permanenthus, jag vet inte hur det är om man köper ett permanenthus, då kanske stommontering har en delvis annan innebörd.
 
Ring och hör med villa varm jag tror de tar ungefär 5500 per kvm för ett stomrest standardhus med mycket bra isolering och låga driftkostnader.
www.villavarm.se

Häls Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.