Hej!
Vi har köpt hus av Älvsbyhus i Malmö och det har varit en del problem efter att papprena var påskrivna med kontakter och respons på frågeställningar och ansvarskänsla. Vi har nu bla fått problem med grunden i garaget och kontaktade då kontoret i Malmö som kikade i sina papper och sa att det som var deras ansvar var redan slutbesiktigat ett visst datum i april UPS sa vi. För den kvällen knackade det på dörren på kvällen och den kvalitetsansvarige ramlade in utan att ha berättat att han skulle komma och kikade runt i huset och kommenterade en sak i badrummet och gick sedan... Inte tittade han i garaget och inte framgick syftet med hans besök. NU har jag fått kämpa och bevaka vårt problem hårt då Älvsbyhus varit frånvarande. Nu efter många kontakter och till viss del kritik mot att de inte hör av sig trots att de lovat - har de sett till så att folk kommer imorgon och skall kolla golvet i garaget. Men, detta betyder ju inte att jag har en slutbesiktning genomfrd. SKall jag propsa på den även om de löser detta problemet? Om de inte har genomför denna slutbesiktning med kvalitetsansvarig - vad betyder det? Vad betyder det om jag inte tar tag i saken och det står i papprena att det är slutbesiktigat fast det inte är det? Dessutom fick jag i ett svagt misstag information ang att " Vi har ju sagt till honom att han kan inte bara ringa på"... vilket antyder att de känner till att han brister... Vad skulle ni göra? Vad är riskerna med att inte agera?
Tacksam för svar!
 
Det är klart att du måste agera. Först några frågor bara. Har du anlitat KA:n själv eller var det något som följde med husköpet?
 
Hej!
Det följde med husköpet.
 
Just det som du råkat ut för är ju skälet till att man ska ordna KA:n själv. Ursäkta om jag låter fördömmande men KA:ns uppgift är ju att vara byggherrens kontrollant av husleverantören/byggaren. Denne kan då inte vara värvad och avlönad av husleverantören/byggaren då han KAN vara partisk i sina bedömningar. Man biter inte ofta den hand som föder en.

Börja med att prata med både husleverantör och KA om den uppkommna situationen. Klargör att du inte är nöjd med din slutbesiktning att du vill att den görs om och denna gång på ett proffsigt sätt. En slutbesiktning skall dessutom medföra ett besiktningsprotokoll där fel och brister specificeras tydligt. Har du ett sådant redan så har du ju torrt på fötterna för din kritik, har du inte ett protokoll har du också torrt på fötterna.

Kör hårt.
 
Jag märker av din argumentation att du blandar ihop begreppen.
Jag skall därför försöka bena ut det hela åt dig.

* Kvalitetsansvarig genomför inga besiktningar. Han genomför bara de kontroller som han ansvarar för enligt kontrollplanen, precis som alla andra namngivna i kontrollplanen ansvarar för att kontrollera sina delar. Oftast är det den som ansvarar för gjutningen av golvet som även ansvarar för att det håller sig inom toleranserna.
Det är inte alls ovanligt att KA gör oanmälda stickprov för att se att allt flyter på som det ska. Sådana inhopp, utöver de som står i kontrollplanen tycker jag är ett tecken på en KA som engagerar sig lite mer utöver det minsta möjliga.

* Slutbesiktning är något som man (normalt sett) utför en gång på villor. Detta görs när huset är ärdigställt och kunden skall överta huset. Denna besiktning görs av en speciell besiktningsman som ofta utses av Garbo. kallelse till denna besiktning skall meddelas alla berörda parter i god tid så att man kan vara med. Du som villakund bör självklart medverka. Vid denna besiktning har du rätt att ta upp fel som du upptäckt för besiktningsmannen. Även om han inte håller med om att det är ett fel så skall detta ändå antecknas i protokollet. Protokollet skall distribueras skyndsamt till samtliga berörda.

* Ni har all rätt att påpeka felet även innan slutbesiktningen, vilket ger byggaren en chans att rätta till felet innan slutbesiktningen. Om de inte gjort det så kräver ni självklart att felet skall antecknas i besiktningsprotokollet under slutbesiktningen.
Om huset redan är slutbesiktigat och ni redan har flyttat in så har ni faktiskt rätt att få åtgärdat utförandefel på ert hus upp till 10 år efter slutbesiktningen. Därför är det inte för sent att ta upp det även om ni flyttat in.
 
Robert_Maria skrev:
Just det som du råkat ut för är ju skälet till att man ska ordna KA:n själv. Ursäkta om jag låter fördömmande men KA:ns uppgift är ju att vara byggherrens kontrollant av husleverantören/byggaren.
Ytterligare ett missförstånd.
KA är inte kontrollant enligt det begrepp som används inom byggterminologin.
KA kontrollerar bara att bygget följer gällande lagstiftning.


Dock håller jag med om att man bör utse KA själv eftersom det är den enda oberoende sakkunnige på bygget som inte har något att vinna på att mörka saker och ting. (om han inte är för tight kompis med hustillverkaren) Det kan ju vara skönt att ha någon att fråga om saker och ting.
 
Så kan det gå när man försöker skriva något vettigt när man har massor att göra på jobbet.

@Volvo
Är du så bra själv då? ;D
 
Robert_Maria skrev:
@Volvo
Är du så bra själv då?  ;D

Den som aldrig gör fel gör inget.
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.