Som en del av er kanske tidigare läst om i mina inlägg är jag väldigt intresserad av det här med eldstäder och dess effekter samt möjligheter att användas som primär värmekälla.

Det jag vill understryka här är att man inte kan lita för fem öre på olika tillverkares uppgifter om avsvalningstider och effekter. Jag har i ett tidigare inlägg resonerat kring möjligheterna att värma huset med vanlig murspis på ca 350. T e x från Keddy eller Nibe. Framförallt Keddy är väldigt pigga på att uppge sina avsvalningstider. De påstår att avsvalningstiden för en murspis typ Carisma är 11 timmar eller nåt!!

Detta är helt befängt därför att skulle man bara gå på deras uppgifter och antydningar vid diskussioner skulle man lätt kunna värma huset med deras produkter.

Jag var inne hos en lokal återförsäljare för kaminer och ugnar igår och sa precis samma sak. Du kan ALDRIG sa han värma ett helt hus med en lätt eldstad typ murspis eller liknande genom att elda 2 ggr per dygn. Du är tvungen att elda med max 4 timmars intervall om det överhuvedtaget ska vara någon idè. Alla tillverkare anger sina data utifrån deras egna tycke och tester! Det finns ingen branschstandard här tyvärr.

En kamin eller murspis oavsett modell eller konstruktion är bara avsett till att elda i när man vill ha lite mys eller för att snabbt värma en sommarstuga eller dyl.

Ett ex.
En täljstenkamin från Nibe , Sofiero väger 520 kg. Den har 12 timmars avsvalningstid påstår de. Enligt återförsäljaren är detta bullshit. Därfär att först och främst så väger själva braskassetten i järn 100 kg. Sen har du sockeln i täljsten som också väger 100 kg. Denna blir aldrig varm överhuvudtaget!!! Kvar har du ca 300 kg täljsten som alltså skall hålla värmen i 12 timmar!!! Nä du, aldrig sa han.

En täljstensugn däremot typ Tulikivi på 1 500 kg eldas under 2-3 timmar på kvällen. Slutas eldas när yttemperaturen är ca 85 grader! Man drar till spjällen varav temperaturen ökar ytterligare. När man kryper till kojs är antagligen ytan runt 90 grader varm. På morgonen är det fortfarande ca 50-60 grader på ytan. Här snackar vi 1 500 kg som alla kg är 50-60 grader. i En ugn blir även sockeln varm p ga rökgångarna.

Sen kan jag bara tala om en annan detalj som jag fick förklarat för mig igår. Tulikivi har utvecklat ett system som hindrar värmen att stiga uppåt! Man har alltså murat in någon isolerande filt 10 cm i topp. Det man vill åstadkomma är att man vill trycka ut värmen åt sidorna för att få ännu bättre effekt. Smart tycker jag. Man kan nuförtiden lägga handen ovanpå ugnen och inte bränna sig.

Kommentarer?
 
Avsvalningstider är viktigt. Det avgör hur ofta man måste elda. Hur mycket ved man kan elda per dygn har också stor betydelse. Om huset förbrukar 120 kWh per dygn när det är kallt och man inte kan elda mer ved än motsvarande 70 kWh så kommer man att frysa. Ofta finns det begränsningar på hur ofta och hur mycket man kan elda i en tung eldstad och det kan mycket väl vara för lite.

Om man har luftburen värme så kan man ju faktist använda en vanlig vedpanna och ackumulator. Det finns vattenburna konvektorer att koppla på ett luftburet system. Då har man en betydligt flexiblare lösning (med billigt varmvatten), fast kanske inte fullt så mysig. Å andra sidan, hur mysigt är det med eldandet när man eldar två gånger per dygn och dessutom måste släpa in tonvis med ved i vardagsrummet varje vinter?
 
Det hela beror ju på definitionen av avsvalningstid...

Är den: Så lång tid det tar tills den får rumstemp.
Eller: Den tid den ger tillräckligt med värme för ditt behov.

Om stenen kan lagra 2Kwh och svalnar på 2 timmar så har du ju en snitteffekt på 1Kw i "avsvalningsavgivning" (kan man kalla det så?), naturligtvis mer i början och mindre i slutet.

Sofiero kan säkerligen ge ett värmetillskott under 12 timmar, men frågan är ju hur stort det är och hur det är fördelat, kanske kan du värma huset de tre första timmarna men sedan blir det bara ett värmetillskott...

Kontentan är väl att man skulle vilja ha ett slags diagram som beskriver avgiven effekt och tid från avslutad eldning (naturligtvis med tydlig utgångspunkt gällande temperaturer/eldningstid vid tidpunkten 0 i diagrammet)

Mvh
Reine
 
Visst kan det vara osmidigt att bära in 15 kg ved om dagen för att elda i vardagsrummet. Men det finns ju faktiskt möjligheter att på ett snyggt och praktiskt sätt förvara en hel del ved i något läckert vedstativ. Det kan då rymma allt från 20 - 70 kg ved!!! Då kanske man bara behöver bära in en till två ggr per vecka.

Att installera vedpanna och ackar i mitt hus kommer aldrig på fråga. Hur mysigt är det att elda i en vedpanna? För mig ligger mycket i tjusningen att just kunna sitta framför en eld och känna välbefinnande samtidigt som du spar energi i massor. Sedan är det inte praktiskt möjligt för mig att bygga ett helt pannrum.

Det vore väldigt önskvärt för konsumentmarknaden att ett enhetligt redovisningssystem tillämpades av alla tillverkare. T e x liknande värmepumpsbransch eller dyl.

Sen var det de` här med energi ja! En eldstad kan aldrig avge mer energi en man stoppar in.

Oavsett vilken eldstad man eldar i av modernare snitt tar tillvara på energi på mellan 75 - 85 % och ges tillbaka i form av värme.
Skillnaden är bara att i en tung eldstad avges energin med låg effekt under lång tid medans i en lätt avges den med hög effekt under kort tid. Thats it!
Man således få mer värme från en vanlig kamin eftersom den kan eldas oftare än en tung eldstad. Men frågan är ju vilket behov som finns? Hur många dagar per år behöver ett hus på 120 kvm som är hyffsat isolerat en värmeeffekt på 6-7 kW??
I genomsnitt brukar man säga att ett normalt hus har ca 2-3 kW i effektbehov mellan +2 och -5 grader utomhustemperatur. Allvarligt talat så är det ju inte kallare än -5 grader mer än kanske max 2 månader om året. Självklart måste då tillskott av annan värme ske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.