Hallå.

Har en pump enligt spec ovan, sett ett litet läckage av brinevätska som jag tror kommer från antingen en wilopump som verkar gå till frikyla.

Till mina frågor:

Samtliga rördetaljer för köldmedium är kopplade, är detta ok?
Fått för mig att jag sett någonstans att det ska vara svetsat/lött

Ska det vara kopparrör till allt som innehåller köldmedium? Jag har noterat att det ligger kopparrör även på vinden(som går till frikyla)
Den är isolerad med svart isolering som är tejpad i skarvar samt ihoplimmad(typ armaflex)

Sen såg jag att temperaturen på köldmedium låg på ca 15 grader nu, är det rimligt? Är det isf tack vara frånluftsmodulen som hålet värms upp eller hur kan det vara så högt?

Tack på förhand!
 
hej!

inomhus ska alla rör vara koppar (kanske går med stål/rostfritt med, vet ej) men det får inte vara plast pga brandrisk.

ligger tempen på köldmedium på 15 när kompressorn gått ett tag?
 
15 grader kanske är rimligt med både flm samt frikyla du borde kanske ha nån lösning för att bypassa brine förbi flm på sommaren för att frikylan ska ge mera effekt för antar att det kyler lite sämre med så hög temp. Både frikylan samt flm värmer borrhålet därför blir tempen hög annars skulle den varit mellan 5-8 grader.
 
Tackar för svar! Ser att jag skrev luddigt ang kopparrören, min fråga är helt enkelt är det ok med klämda/pressade kopplingar för rören till köldmedium eller måste dom vara lödda?(Fått för mig jag sett det någonstans)

Ang wilopumpen har jag kommit fram till att det är en Wilo Yonos Pico. Det sitter en skruv på varje sida om pumpen som enligt manualen stänger flöden om spåret i skruvarna står längs med eller på tvären.
Den övre skruven är inskruvad längre än den nedre samt att den nedre "glappar" när man trycker på dem.

läckagaget av brine ser ut som det kan komma därifrån då det inte luktar sprit från rören ovanför den punkten.

Ska skruvan skruvas i botten(som den övre verkar vara) med spåret på skruven ställt så det blir flöde eller varför är den glapp?
 
Antar att du menar rören som brine går i och det ska vara ok med pressade kopplingar lär även vara ok med plast ledning som är brand skydds isolerad. Lite konstiga regler med tanke på att de flesta installationer har en plast bytta med brine i och då spelar det mindre roll vad rören är gjorda av. Det räcker att vrida skruvarna ett kvarts varv för att stoppa flödet så skruven ska stå med spåret i flödes riktningen och det normalt ingen roll hur många varv man vrider den. Det är inte helt ovanligt med läckage från de skruvarna men till värmesystem brukar det täta sig själv men vet inte hur det funkar med spritblandning.
 
Ok, stort tack igen för info!

Jag har enbart noterat läckage en gång och detta va för någon månad sedan när det vart lite värmebölja från ingenstans, efter det verkar det ej ha läkt något.
är det normalt att skruven glappar då? med tanke på att den övre verkar stum..


Täta sig själv menar du då en enstaka gång eller att detta kan komma och gå lite?
Har strax under 1 bar i expansionskälet till brine med förövrigt.
 
Vet skruvar som läckt läckt väldigt lite när nån varit på dom och skruvat men efter nån vecka har det blivit tätt igen men det har varit på värme system. 1 bar bör väl räcka bra om inte kylan sitter väldigt högt monterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.