Hej!



Fråga 1.
Går i funderingarna på att glasa in verandan nu i år.
Som den ser ut nu så är den 5,80 bred med två ändreglar på 10x10 cm och en mittpost på 10x10.

Jag hade tänkt sätt in 5 45x45 reglar emellan ändreglarna. Alltså även ändra mittposten till en 45x45:a.
Men ha kvar ändstolparna.

Påverkar det bärigheten negativt?

Nu är det 2,60 mellan de 3 stolparna, om jag gör som jag har tänkt blir det en 45:a var 83 cm ca, och de yttersta 10x10.

Taket är panelklätt och det ligger bockat plåttak på översidan.
Verandan är ca 1,50 djup.



Fråga 2.
Kan jag regla upp med oimpregnerade reglar för inomhus(?) bruk som jag oljar och målar innan jag reglar upp eller borde jag använda tryckat och vänta med målningen ett par år?

Nackdelar förutom rötskador?


Tacksam för svar!
 
Det skiljer sig ju påtagligt mellan en stolpe i dimension 100x100mm respektive 45x45mm i bärighet.
45x45mm är överhuvudtaget väldigt klent och inget man räknar med gällande bärighet.
Går det inte att gå upp till 45x95mm?
Alternativet är nog att låta mittenstolpen vara kvar.

Det går att använda vanligt torrt virke som behandlas väl, men det kommer aldrig att hålla lika länge.
För bärande konstruktioner som är väderutsatta bör man välja tryckimpregnerat.
Nu på våren brukar det ofta gå att få tag på virke som är impregnerat i fjol, och går att måla relativt omgående.
Alternativt klär man in det impregnerade med panel.
 
Tack GoForIt!
Jo jag antog nog att svaret skulle bli något sådant.

Men 45x95 borde ju absolut gå nu när jag tänker efter lite.
Ville mest få ner dimensionen för fönstrens skull men inåt spelar det ju inte så stor roll.

Hur vet man när det är impregnerat? Står det hos T.ex Byggmax?
 
Det impregnerade virket är ju normalt sett grön/gul- eller brunfärgat.
Dessutom ska det vara märkt i ändarna och det ska finnas en skylt med information bredvid.

Se upp för att det inte ligger något bärande för taket direkt ovanpå den befintliga mittstolpen, om du tar bort den.
I så fall kanske det behöver avväxlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.