Jag har lite erfarenheter av Anebyhus och ett av Stockholmskontoren.
Anebyhus är antar jag som alla andra hus vad gäller själva huspaketet. Det som själva Anebyhus har levererat som jag inte är helt nöjd med är garderober och i viss mån kök från Ballingslöv. Rent generellt så är vit MDF ett skitmaterial och Ballingslöv garderober är (tyvärr) inte något undantag. Man kan knappast andas på det utan att det släpper ytbehandlingen.
Vad gäller garderober gör du nog en bättre affär hos IKEA eller Bauhaus mfl. Det vill säga om du får ett vettigt avdrag för att du väljer bort garderoberna.
Valde hålkärringslist som list. Jag vet inte vad jag får om jag köper den på en brädgård, men den här var krokig det vill jag lova. Dessutom var baksidan (mot tak och vägg) inte 90 grader vilket försvårar sågningen. Ett fåtal var dessutom sönderspruckna (leveranskontroll????).
En slutlig punkt som jag var skitsur på Anebyhus för var deras projektplannering som innebar att ritningsunderlaget för huset kom VÄLDIGT sent. Detta omöjliggjorde för mig att ta in offerter från egna hantverkare. Därför var jag tvungen att acceptera de hantverkare som Anebyhus erbjöd. Resultatet av detta är att jag är osams med de flesta hantverkarna i dag. Hade kanske kunnat undvikas om jag valt hantverkare som jag själv tror på. Se till att få ritningarna (samtliga)minst 6-8 veckor innan byggstart. I övrigt lycka till.
 
Efter helgens vedermödor med penseln så måste jag bara lägga till en kritisk punkt till. Anebyhus som de flesta (alla) andra företag grundmålar ju sina hus. Problemet är att de ytor som är av hyvlat virke (ytor som gärna har en tendens att bli vitmålade, typ runt fönster och dörrar) har så mycket rinningar i grundfärgen så att efter en vända egen grundfärg och två vändor täckfärg så syns tyvärr fortfarande Anebyhus kladd igenom.
 
Fick idag en kalkyl från en byggmästare på ett 913-hus. Priset var väl lite högre än jag hoppats på, men samtidigt ruskigt detaljerat. Jag tycker det känns seriöst och att risken för oväntade utgifter minskas när man till och med specat 4 presenningar till "täckning av material under byggtid" á 150 bagis.

Håller med PA om att huspaketens omfattning och pris skiljer rätt lite mellan olika alternativ, däremot är det stor skillnad mellan byggmästarnas kostnader...
 
Om presenningar är med så är det detaljerat eller en rökridå för att få det att verka detaljerat. Kolla att sophantering och elkostnad (inklusive byggströmsskåp)är med. Det är stora poster som man kanske inte tänker på i första skedet. Kolla att man har räknat på ledningsgravar i den omfattningen som verkligen krävs. Ledningsgravar kostar inte så lite pengar.
 
Se till att ritningarna kommer min 6-8 veckor innan byggstart så att du hinner med min två offertrundor för de hantverkare som du skall hyra in. Jag fick mina ritningar typ två dagar innan byggstart så jag vart rökt när det gäller att själv välja hantverkare. Resultatet är att jag inte är nöjd med de arbeten som utförts.
 
Jag fick en kalkyl på villa Mirakel med oinredd övervåning, datum: 02.10.23

Priset jag fick var 1 131 700 kr där alla byggkostnader var inräknade för nyckelfärdigt utförande.

(målning, platta med golvvärme, montering inkl. byggkran, vs och el installataion, målning, kakel, klinkers, byggström, kvalitetsansvarig)

Sen så tillkommer självklart tomt, lagfart, bygglov m.m. men det kan man ju inte räkna på när tomten inte finns tillgänglig ännu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.