Hej

Har bott i vårt hus i ca 5 år nu, och aldrig använt bastun (mer än att förvara julklappar i).
Funderar därför på att riva ut den och låta bad/dusch-rummet som ligger i anslutning bli dubbelt så stort istället.
Funderar bara på om man bara ska riva ut och slänga, eller om det skulle kunna finnas någon form av värde i bastumaterialet. Själv skulle jag ju aldrig köpa bastu begagnad, men vi är ju alla olika.

Jag skulle tippa på att bastun är byggd samtidigt som huset, dvs 1972, men tycker att den ser VÄLDIGT fräsch ut och aggregatet fungerar.

Och nej, jag tror inte den har något värde, men det är ju gratis att fråga. :)

/C
 
Jag visste inte at julklapparna skall förvaras varmt... jag tycker att ni skall använda bastun istället. Bättre avkoppling efter jobbet finns inte.

jag tror inte att någon är intresserad av en gammal bastuinredning. Dock finns det som du säger olika typer...
 
Aggregatet går sälja för några hundralappar, resten är det nog ingen som vill ha. Fast jag kan inte fatta varför man inte använder sin bastu, bästa rummet vi har i huset!
 
Bastun var nog den bästa investering jag gjorde då jag byggde nytt för 5 år sedan. Den används 2-3 ggr/veckan och jag saknar absolut inte badkaret - som då inte fick plats.
 
Som sagt, vi är alla olika.
Vi har bott i huset i fem år och hittills aldrig använt bastun, så risken är att den ryker.
Den kan ju visserligen vara värdehöjande på huset, men vi planerar inte att sälja de närmsta 20 åren, så då är det ju bättre att höja bruksvärdet för oss som bordär nu.

/C
 
Men vart ska du förvara julklappar och andra "bra att ha prylar" under de kommande 20 åren då?
Nä men jag tycker ni tänker helt rätt! När (om) ni säljer om 20 år, så har knappast en gammal bastu något värde i vilket fall som helst. Bättre att utnyttja de m2 som ni har till det ni vill!
 
Redigerat:
Testa o ta en bastu ikväll då, det är ju på tiden.. :)
 
Vad är det som är så skönt med bastu?
Det var dock något decennie som jag sist provade basta men min upplevelse är det bara är obekvämt varmt till så milda grad att att det känns som man håller på att brännas ihjäl. Jag har alltid föredragit att kunna flyta runt i ett varm bad framför att sitta i en bastu.
 
dörr o aggregat kan väl nån ta hand om. och lampan, och termometern.
 
Ha ha ha
Vad jag känner igen mig.
Köpte ett hus för 3 år sedan med bastu.
Shit va nice tänkte jag. Tänk att komma hem från arbetet och sätta sig i bastun med en kall öl.
Det blev inte riktigt så....
Bastun var alltid full med diverse skit, och som småbarnsförälder så blev det aldrig tid att ens prova.
Jag rev ut bastun för 3 månader sedan och gjorde en mysig spelhörna till barnen istället.
Vill jag basta så åker jag till badhuset.
 
lordmetroid skrev:
Vad är det som är så skönt med bastu?
Det var dock något decennie som jag sist provade basta men min upplevelse är det bara är obekvämt varmt till så milda grad att att det känns som man håller på att brännas ihjäl. Jag har alltid föredragit att kunna flyta runt i ett varm bad framför att sitta i en bastu.
Det gäller att ha rätt temperatur, dels i bastun i allmänhet och framförallt att hitta rätt plats i bastun som passar ens tycke och smak. En "vanlig" torrbastu är inte lika skönt som i en bastu där man kastar vatten på ett stort stenmagasin. Vedeldad bastu som vi har i stugan är helt fantastiskt men kräver lite mer framförhållning att bli riktigt svett och sedan kasta sig i sjön gränsar till nirvana :). Ett kombiaggregat t.ex. Tylö Combi kan ge allt mellan torrbastu och ångbastu.

Många som säger sig inte gilla bastu har nog haft otur att inte prova den typen som passar en själv. Sedan finns det givetvis dem som inte gillar att basta, oavsett typ.

Vet en del bastubyggare som har köpt dörr och aggregat på blocket, det brukar dock röra sig om priser mellan 500 och 1000. Lägg ut en annons och se om någon nappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.