Hej jag har fått tillstånd från Brstyrelsen att få hyra ut min ett rok lägenhet i ett år. Jag betalar till BRstyrelsen 6000 kr för avgift ,internet och plus el och varmvatten. Jag betalar 229 kr för extra utökat internet och 300 kr till Elnätet.Jag betalar räntor 9000 kr men ingen amortering. Jag kan hyra ut den för max 15000 kr för den är centralbeläggen. Min fråga
Ska jag betala skatt för kapitalvinsten 15000-6000= 9000 kr per månad
9000x12= 108000 - schablonavdraget 40000kr= 68000kr skattmissg belopp och skatten 30%= 2044 kr skatt.
Det är en förlustäffer!
Tack
 
C
N Nannito skrev:
Det är en förlustäffer!
Räntekostnaden är i princip irrelevant då den generellt sett är avdragsgill oavsett om du hyr ut eller inte.
Räknar du med detta blir det inte en förlust.
 
C cpalm skrev:
Räntekostnaden är i princip irrelevant då den generellt sett är avdragsgill oavsett om du hyr ut eller inte.
Räknar du med detta blir det inte en förlust.
Hej och tack för svaret. Hur mycket skatt ska jag betala för hela året?.Tack
 
Du räknar inkomsten från hyra = 15000 x 12 = 180.000 kr, dra av utgifter = 6529 x 12 = 78348, dra av 40000 schablonavdraget = 38348 per år. Denna summan ska du betala skatt på enligt skattesats i din kommun, brukar vara runt 30%. Dvs 11504 kr per år.
Alternativet är att inte hyra ut alls men då förlorar du gott om pengar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
N Nannito skrev:
Hej och tack för svaret. Hur mycket skatt ska jag betala för hela året?.Tack
Skatteverket har en kalkylator här:
https://www7.skatteverket.se/portal/hyra-ut-privatbostad/

Hyresintäkten är inkomst av kapital, dvs. en statlig skatt med rak skattesats 30% oberoende av den kommunala skattesatsen. Och som sagt, du får ju även ränteavdraget automatiskt i deklarationen som du måste räkna in för att få en rättvisande nettosiffra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.