I huset vi köpte finns det en bastu som vi inte använder och kommer nog aldrig göra det (småbarn + att det finns en bastu utomhus med). Den är enligt förra husägaren köpt typ 2020 och aldrig använd, ska inte ens vara helt inkopplad. Vi funderar på att göra oss av med den men undrar om det finns andrahandsmarknad för bastu? Någon som vet vad det är för märke eller vad den är värd/vad det hade varit rimligt att sälja den för?
Tack på förhand!
 
  • En bastu med glasdörrar i ett modernt badrum, träbänkar, vita väggar och kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom bastu i trä, bänkar, termometer, hygrometer, dörr öppen till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom träpanelklädd bastu med bänkar och termometrar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Harvia bastuugn, svart, modern, träpaneler, säkerhetsavståndsmärkningar, dörr med handtag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneler och bänkar i bastu. Lugnt, avslappnande, varmt, ångande, finsk kultur, wellness, träslag, skandinavisk design, hemtrevligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bastu med glasdörr, träbänkar och spegel med en persons silhuett synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk skylt med "TYLO ORIGINAL" på ljust trä, reflektion av hand och kamera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kökslåda under tom hylla, synligt damm och smuts, hand i förgrunden, vit inredning, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan ta isär det i delar utan att det går sönder så kanske du kan ha det undanställt någonstans tills köpare uppenbarar sig? Nypris är nog 50-100 kkr men marknaden inte så stor, elbastu är numera lyxbad. Om det är oanvänt är det förstås en fördel. Ta många foton under demonteringen.

Jag hittar inte basturummet på nätet även om detta är ganska likt:
https://badrumsportalen.se/reportage/det-nya-livets-bastu
Fd. Tylös kundtjänst kanske vet och har monteringsanvisning?

Ser lite ovanligt ut med en Harvia-kamin i ett Tylö-rum (+ sned träskiva bakom) så det kan vara någon specialare men det är nog bra grejor.
 
  • Gilla
GomorronYxskaft
  • Laddar…
Stort tack för svaret! Jag testar kontakta deras kundtjänst. Jag har egentligen inte bråttom så den kan stå där den står. Helst skulle jag vilja att köparen monterar ner den själv (mot att den får lägre pris) men vet inte om det kommer finnas intresse för det...
 
Lägg in den på BH säljtråd och bida din tid.
 
nikasp
Gör Google bildsök så hittar du en Tradera där de lagt ut för 45 och menade att ny kostar 85-90. Är en Tylö men verkar baracker äldre modell.
 
Hej
Grattis till husköpet!

Ang bastun.
Ett litet råd från en som provat runt lite. Flytta in. Vänta ett tag om du inte är beroende av bastupengarna. Helt plötsligt sitter barnen framför en film och du o din partner med något kallt i glaset i en varm bastu. Bastuutomhus är mysigt men inomhus just när man har småbarn är sååå smidigt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Hej
Grattis till husköpet!

Ang bastun.
Ett litet råd från en som provat runt lite. Flytta in. Vänta ett tag om du inte är beroende av bastupengarna. Helt plötsligt sitter barnen framför en film och du o din partner med något kallt i glaset i en varm bastu. Bastuutomhus är mysigt men inomhus just när man har småbarn är sååå smidigt.
Tack! Ja jag hoppades nästan på att jag plötsligt blir sugen på att basta men vi har bott här 1 år nu och har dessutom aldrig varit förtjusta i att basta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.