Hej forumet!

Glad söndag!

Jag ska renovera en förhall och har två frågor om val av skjutdörrar till Ikeas Pax-garderob med skjutdörrar.

Jag har en liten förhall och har av rent praktiska skäl landat i att jag vill ha spegeldörrar på skjutdörrarna. Dels för att ge intryck av att förhallen är större än den är. Dels för att spara in en vägg där jag annars hade fått ha en separat hallspegel. Egentligen tycker jag att det är snyggare med bara vita dörrar men ibland får man vara pragmatisk. Nåväl, när jag nu landat i valet av spegeldörrar så vill jag helst ha speglar som täcker hela dörren. Ikea erbjuder dock inte det längre för sina skjutdörrar utan endast spegelfält separerade av ”spröjs” (jag skriver spröjs inom citat eftersom det egentligen inte är vanliga dekorativa spröjs som enkelt skulle kunna tas bort för att få en heltäckande spegel utan deras syfte är att fixera varje separat spegelfält) till modellen som heter Auli. En av anledningarna Ikea uppger för bytet till denna typ av speglar är att om ett spegelfält går sönder behöver man bara byta just det spegelfältet. Det äger säkert sin riktighet men jag brukar inte ha sönder saker så det är ickeproblem. När det gäller Ikeas vanliga Pax-gångjärnsgarderober finns det ju massvis med firmor som erbjuder gångjärnsdörrar anpassade efter Pax-serien. Men, vad jag har kunnat se, finns det inte för Ikeas skjutdörrar. Det kanske de borde börja med.

Mina frågor till den samlade kunskapen och beprövade erfarenhet härstädes är därför, har ni någon erfarenhet av att använda skjutdörrar med heltäckande spegelglas från annan tillverkare och använt dem till Ikeas Pax-garderober? Förutom att man då bör välja en skjutdörr med samma typ av upphängningsanordning, är det fler saker man bör tänka på?

Med vänlig undran

G.
 
BirgitS
I princip fungerar det väl med alla skjutdörrar som hänger i taket i stället för att vara fästa i garderobsstommen.

Denna leverantör skriver om Pax-garderober och har skjutdörrar så kolla med dem vad det är för sorts skjutdörrar: https://www.lucks.se/page/dorrar-till-ikea-garderob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.