Är ägaren till en fastighet, som fick andelsservitut från stamfastigheten vid avstyckningen i 1971, begränsad till att ha endast en 1 infart. Huvudinfarten till huset har varit i bruk i 42 år och infarten till garaget, som ligger på ett något lägre nivå, har använts i 24 år.

Nuvarande ägare sedan ca 10 år menar att det är nog med 1 infart och har därmed blockerat huvudinfarten med en kraftig ekstock, säkrad med 3 ca 1 m långa järnstänger nedslagna i marken.

Fastigheten ligger i ett område där utomplansbestämmelser gäller. Det finns inga grannar på den sträckning av den samfällda vägen som jag använder.

Kan detta vara juridiskt riktigt?? Väntar på Eran kunskap.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad "andel" i andelsservitut betyder. Men jag skulle tro att det beror lite på hur servitutet är formulerat. Men ägaren av den tjänande fastigheten har under inga omständigheter (utom möjligen om servitutet tydligt anger en annan plats för infarten) rätt att ensidigt blockera din infart. Det är egenmäktigt förfarande, polisanmäl. Du kan då också begära handräckning med att ta bort blockaden.

Om han mot förmodan har rätt i att du bara får ha en infart, så är det upp till honom att via rättsliga instanser (vet ej vilka) få hjälp med att ta bort din ena infart, men det borde vara du som då väljer var du skall ha din enda infart.
 
Så länge grannen kan komma ut annan väg från sin fastighet, så borde det inte vara särskilt allvarligt. Jag håller nog med grannen i det här fallet (utifrån det lilla som framkommit). Vad står det i servitutet?

Och en hyfsat skalenlig skiss hade nog hjälpt.

Det är inte "avtalsservitut" som det pratas om?
 
Det är sparsamt med information vi får men om du har servitut för en infart till din fastighet men de facto använder två, och detta har tillåtits tidigare, torde ägaren till den fastigheten som du använder för infarter, kunna säga upp din nyttjanderätt till den infarten som du inte har servitut på med skälig uppsägningstid. Skälig uppsägningstid i detta fallet kanske handlar om några veckor på sin höjd?

Men som sagt, vi har lite information att gå på...

Grodgatan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.