Läser i förslag till uppdaterade stadgar att ev utdelning fördelas utifrån insats, liknande gäller utträde. Men om nu föreningen äger en anläggning, och värdet av denna samt insatserna stigit med tiden, blir det inte knasigt att den som var med och finansierade från början bara får tillgodoräkna sig värdet av insatsen vid den tiden?

Exemplet är ju t.ex. att det för 10 år sedan fanns en faktisk kostnad på 10000kr (arbete och material) att ansluta sig, idag är samma kostnad 20000kr. Om föreningen nu går i vinst, skall den som anslutit sig 10 år senare få dubbla utdelningen?

Jag tycker detta verkar konstigt. Tacksam för feedback och gärna referenser till gällande regler.
 
Nej det låter verkligen inte rätt. Man måste på något sätt räkna om dessa insatser så dom går att jämföra.
 
Är det någon annan som har koll på lagar och regler för ekonomisk förening. Hade en diskussion med med en styrelseledamot idag, och dom verkar inte se det som mig. Nu är det inte så att jag räknar med ngn utdelning eller så, men om man någon gång väljer att sälja denna gemensamhetsanläggning så borde ju köpeskillingen fördelas per andel, inte utifrån insatt kapital. Eller har jag fel?
 
Utdelning/försäljningsintäkt skall fördelas efter andel, ingenting annat. Har dock inte hittat lämplig lagtext eller dylikt att referera till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.