Vi har nytt köpt (vårt första) hus och ska dra igång en badrumsrenovering.

Hur gör vi för att få in vettiga anbud från hantverkare?

Hur ska vi utforma vår anbudsförfrågan för att anbuden ska bli bra och jämförbara?

Hur detaljerade måste anbudsförfrågningarna vara? Vi vet ju inte själva vad som går och inte går att göra...

Vi funderar på lite olika alternativ; plastmatta/klinkers, vattenburen-/elgolvvärme et.c. Hur får man in det på ett bra sätt i ett anbud?

Nån som kan ge exempel eller peka på bra info?

Tack!
 
Nu vet jag ju inte hur det är just i er region men det verkar vara så att man ska vara glad om man överhuvudtaget får in en offert om man lyckats få en hantverkare att komma och titta. En massa olika optioner tror jag blir svårt att få med, speciellt på så väldigt olika alternativ som ni tittar på.

Jag skulle nog rekommendera att ni tar reda lite mer på vad ni vill innan ni tar in slutliga offerter. Sedan kontaktar ni kontakt med lämpliga hantverkare och försöker få dem att komma in med offerter.

Lycka till

/John
 
Tack för ditt svar!

Brukar inredningen ingå i badrumsanbud? Jag vill ju att anbuden ska återspegla hur mycket de tar betalt för underarbetet, inte hur billiga möbler de hittar. Eller ska jag speca exakt vilka modeller jag vill ha?

Hur är det med kakel och klinker?
 
Bästa sättet att få tag i seriösa hantverkare: Lokal firma med goda ref. från grannar, vänner, kollega...

Skriv ner på papper vad ni vill ha i ert badrum, klinker, golvvärme, handfat, etc.
Se till så att alla hantverkare räknar på samma saker, se oxå till att få ett timmpris på tillkommande arbeten.

Viktigast är att hitta en bra hantverkare!

//Fredrik
 
Personligen räknar jag alltid ut ett pris där allt ingår förutom ytskiktet (kakel/klinker) och inredningen,
eftersom detta kan skilja så mycket i pris beroende på val.

Dock ingår alltid...

Utrivning/bortforsling av allt byggavfall
Byte av golvbrunn
VVS-arbete
Ev. golvvärme inkl. installation av elektriker samt ev. övriga elarbeten
Flytspackling av golv och fallbyggnad
Nya väggar enligt normer inkl. tätskikt och övriga material
Plattsättning inkl. fogning och ev. silicon
Tröskeljustering och nya foder
Montering av inredning
Slutstädning

Naturligtvis skiljer det sig från fall till fall hur mycket som ska göras, men i slutänden brukar det landa på ganska lika pengar.
En ska ha gjort något och en annan ska istället ha gjort något annat.
 
Jättebra info, Paul! Det är inte så att du skulle kunna sätta ungefärliga kronor och ören på de där punkterna, för ett badrum på 4.5m2 med betonggolv och träväggar? (Svara som PM om du vill...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.