Har en 300mA JFB på bergvärmepumpen. Det är ju 10 ggr mer än personskyddet på övriga.
finns det Ampetemätare så man kan följa ett begynnande isoleringsfel ?
 
tommib
Ja, det finns. En bra strömtång är dock dyr. Det finns också isolationsövervakare som används i olika applikationer.

Varför vill du göra det? En BVP är normalt en skyddsjordad produkt vilket kommer hålla nere beröringsspänningen på alla exponerade metalldelar. Den är fast ansluten vilket normalt garanterar en god jordförbindelse. Tror du att du har ett begynnande fel? Varför tror du det?

Min egen BVP ligger helt utanför jordfelsbrytare och jag är inte ett dugg orolig för den.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Min bvp är kopplad på en 30 mA tillsammans med halva huset och det gick bra tills det blev 0,3 Ohm mellan en fas och skyddsjord.
Tror inte att jag har kunnat se ett begynnande isolationsfel utan det var nog pang bom.

Protte
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det finns. En bra strömtång är dock dyr. Det finns också isolationsövervakare som används i olika applikationer.

Varför vill du göra det? En BVP är normalt en skyddsjordad produkt vilket kommer hålla nere beröringsspänningen på alla exponerade metalldelar. Den är fast ansluten vilket normalt garanterar en god jordförbindelse. Tror du att du har ett begynnande fel? Varför tror du det?

Min egen BVP ligger helt utanför jordfelsbrytare och jag är inte ett dugg orolig för den.
Det är bara en tanke som kom upp. Jag har tidigare haft ett vattenläckans ( sakta droppande) som löste ut JFB lite då och då.
 
J Jonas928 skrev:
Har en 300mA JFB på bergvärmepumpen. Det är ju 10 ggr mer än personskyddet på övriga.
finns det Ampetemätare så man kan följa ett begynnande isoleringsfel ?
Montera in jordfelsövervakning med saftbladere som larmar när du ser på tv
 
  • Gilla
Talskog
  • Laddar…
A Arvid2021 skrev:
Montera in jordfelsövervakning med saftbladere som larmar när du ser på tv
Jättebra idé. Har du gjort det hemma hos dej ? Vart köper man den utrustningen ?
 
A
Det finns inga fordringar eller krav på jordfelsbrytare för bergvärmepumpar.

Man har nog bedömt att det ger tillräcklig säkerhet utan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det finns inga fordringar eller krav på jordfelsbrytare för bergvärmepumpar.

Man har nog bedömt att det ger tillräcklig säkerhet utan.
Förvisso inget krav, men tanken kom i mitt huvud. Jag gillar att vara förberedd.
 
Förberedd på vad?
 
S Stefan1972 skrev:
Förberedd på vad?
Förberedd på att isoleringen undan för undan blir sämre för att till slut överstiga tillåtet gränsvärde.
 
ja jo men det låter inte så hälsosamt att tänka på det viset.........Är det en vanlig felorsak menar du? Isåfall finns det en fasligt massa annat som är en större risk rent generellt som man aldrig ens tänker på.
 
J Jonas928 skrev:
Jättebra idé. Har du gjort det hemma hos dej ? Vart köper man den utrustningen ?
Gogla in på Megacons hem sida finns massor av prylar där
Mvh bo
 
J Jonas928 skrev:
Det är bara en tanke som kom upp. Jag har tidigare haft ett vattenläckans ( sakta droppande) som löste ut JFB lite då och då.
Isolation mät anläggningen (megga) dra ut alla stickpropp så inget skadas
 
A Arvid2021 skrev:
Isolation mät anläggningen (megga) dra ut alla stickpropp så inget skadas
Tack. Jo, jag vet hur man Meggar. Men som man kan mäta tryckfall över filter, så borde man kunna ha en kontinuerlig mätning av jordfel.
Det var mer en tanke jag hade, som var mer aktuell när det ” spökade” i min bvp.
Men lägger ner den nu.
 
Jordfel uppstår typiskt inte på samma sätt som att ett filter succesivt beckar igen. Jordfel är mer binära. Sedan kan givetvis flera små jordfel samverka. Men om du mäter en liten läckström nästa vecka, så är det omöjligt att säga om den kommer att växa till att bli ett riktigt jordfel före jul, eller om nästa steg mot riktigt fel kommer om 50 år
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.