Hej
Håller på att projektera min nya snickarboa och lurar lite på det där med ström
Om jag förstått saken rätt kan ampere beräknas genom A = W/V
Där W är effekten på maskinen i Watt och V är Volt

Tex min Justersåg är på 4 KW och går givetvis på 400 volt, det skulle betyda att den kräver ett 10 Ampere uttag ?!

Varför betalar jag då en massa extra till elbolaget för att säkra av min nuvarande verkstad med 25 A?
Har jag blivit lurad av min elektriker, klarar man sig på en 16A (vilket jag tror är det vanliga till hushåll)

Visserligen går ju alltid spånsugen samtidigt, skulle gissa på att den ligger på runt 1,5KW den skulle innebära ytterligare ca 4 ampere, vi är alltså fortfarande under 16 (fast man kanske inte kan addera ampere på det sättet)

Finns det någon som kan sprida ljus över detta?
 
Det är riktigt att man beräknar ström genom att dela effekten med spänningen. Detta gäller dock endast om du har en rent resistiv last. Vid andra laster behöver du ta hänsyn till effektfaktorn cos fi också.

Sedan behöver du en trefasmatning eftersom dina maskiner går på 400V. Din såg behöver en trefasmatning och trefasuttag. Du kanske klarar dig med 3x16 A säkring för du fördelar lasterna mellan de tre faserna.
 
En trefas maskin på 4 kW drar 4000/230/3 = 5,8 A per fas. Lite mer egentligen precis som Smurfen skriver ovan eftersom lasten inte är rent resistiv.

Därmed inte sagt att det går att starta maskinen med 6A säkringar då startströmmen vanligen är avsevärt högre. Erforderliga säkringar brukar framgå av instruktionsboken.
 
HandySmurf skrev:
Det är riktigt att man beräknar ström genom att dela effekten med spänningen. Detta gäller dock endast om du har en rent resistiv last. Vid andra laster behöver du ta hänsyn till effektfaktorn cos fi också.

Sedan behöver du en trefasmatning eftersom dina maskiner går på 400V. Din såg behöver en trefasmatning och trefasuttag. Du kanske klarar dig med 3x16 A säkring för du fördelar lasterna mellan de tre faserna.
Tack för ditt svar, men tyvärr blev jag inte så mycket klokare på det. I min nuvarande verkstad säkrar jag mina 400V maskiner med en större (bredare) automatsäkring (ser ut som tre sammankopplade säkringar) betyder det att den består av tre individuella 16 A eller är det då EN 25A säkring?
 
mycke_nu skrev:
En trefas maskin på 4 kW drar 4000/230/3 = 5,8 A per fas. Lite mer egentligen precis som Smurfen skriver ovan eftersom lasten inte är rent resistiv.

Därmed inte sagt att det går att starta maskinen med 6A säkringar då startströmmen vanligen är avsevärt högre. Erforderliga säkringar brukar framgå av instruktionsboken.
Tack, ska genast hem och läsa instruktionsboken
 
Thomas_snickare skrev:
Tack för ditt svar, men tyvärr blev jag inte så mycket klokare på det. I min nuvarande verkstad säkrar jag mina 400V maskiner med en större (bredare) automatsäkring (ser ut som tre sammankopplade säkringar) betyder det att den består av tre individuella 16 A eller är det då EN 25A säkring?
Det är tre likadana säkringar, t.ex. 16 A, som säkrar varsin fas i en trefasgrupp. Meningen är att om säkringen utlöses för en av faserna så stängs de andra automatiskt av.
 
Thomas_snickare skrev:
Tack för ditt svar, men tyvärr blev jag inte så mycket klokare på det. I min nuvarande verkstad säkrar jag mina 400V maskiner med en större (bredare) automatsäkring (ser ut som tre sammankopplade säkringar) betyder det att den består av tre individuella 16 A eller är det då EN 25A säkring?
Normala 3-fas uttag skall väl vara säkrade för 16A. Det är alltså en 16A säkring per fas som är sammankopplade. Eftersom de tre faserna används tillsammans i trefas uttaget så skall alla säkringarna slås ifrån även om det bara är en fas som av någon anledning blir överbelastad. I annat fall så hade du fortfarande haft ström på två av faserna.

EDIT: peroande var snabbare :)
 
Okej, jag tror jag börjar förstå lite grann :)
Är det realistiskt i en snickarverkstad med flertal tre fas maskiner (de flesta kring 4W) men där inga går samtidigt plus belysning I verkstan) och allt annat som går i boningshuset att man klarar sig på den vanliga huvudsäkringen på 16A eller kräver denna setup 25A?
Finns det något där emellan?
 
Thomas_snickare skrev:
Finns det något där emellan?
Nu var det ett tag sedan jag hade anledning att byta men jag tror vi har 20A huvudsäkringar hemma.
 
Om du inte redan har gjort det så är det kanske ingen panik med att öka på huvudsäkringarna. Du lär ju snart märka om de smäller i tid och otid. Om du inte står och sågar i timmar så tror jag inte att det borde bli några större problem. Men det är klart, har du elvärme och slår på spisen och kaffekokaren samtidigt som du sågar så kanske det blir problem. Speciellt om det nu börjar bli lite kallare och det krävs el till värmen.
 
Sedan är det ju så att 4kW är sågens märkeffekt, dvs den effekt den kan arbeta med kontinuerligt. När den bara snurrar utan belastning så drar den bara bråkdelen av märkeffekten. Å andra sidan, vid start eller riktigt tungt arbete så drar den förmodligen avsevärt mer. Det senare löser sig själv genom att säkringar har en utlösningskaraktäristik om gör att de tål många gånger den nominella strömmen under en kort tid, just för att motorer ska kunna starta od. (historiskt så beror det också på säkringars konstruktion att de beter sig på detta vis).
Du behöver alltså inte dimensionera din elmatning efter alla maskiners sammanlagda märkeffekt, utan det räcker oftast att dimensionera efter den mest effektkrävande maskinen. Dessutom är ju oftast inte mer än en maskin igång samtidigt. Och är flera maskiner igång samtidigt så arbetar de förmodligen i alla fall inte tungt samtidigt.

Jag har 16A som huvudsäkring i en villa med usel isolering och snickarverkstad. Det är i alla fall inte snickeriet som gör att huvudsäkringen löser de få gånger det händer...
 
mycket intressant, tack för eran input. Det är ju trots allt inte gratis att höja huvudsäkringen så kan man klara sig med mindre (20A) så är det bra.

PNO, din situation liknar min låter det som, vilken effekt har din kraftigaste maskin?
 
Med 16 A säkringar kan du ta ut 11 kW kontinuerligt (jämnt fördelat mellan faserna), plus köra kapsågen de sekunder det tar att kapa en planka. Det låter som du har gott om utrymme för att sänka från 25 A...
 
Om du har 25A redan idag så kan du testa att skruva i 20 eller kanske t.o.m. 16A säkringar för att se om det räcker. Du kan alltid skruva i en mindre säkring utan fara.

Sen beror det på om du som sagt har andra effektkrävande utrustning? Elelement? Elpatron i värmepanna? Eller något liknande.
 
Sett utifrån verkstan klarar du dig nog med 16A.
Men så hänger det, som skrivits ovan, på hur du värmer ditt hus.
Och du kanske har som jag, en duktig fru som lyckas köra precis alla maskiner samtidigt.
Tvättmaskin, diskmaskin och vattenkokare t.ex. och då går det inte med 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.