Håller precis på att uppföra ett hus och har som plan att även uppföra ett garage. Nu hade vi tänkt oss att vänta ett år med det då huset blev ganska dyrt. Men då slår det mig att om vi tar nya lån kanske amorteringskravet slår in då vi utökar lånen? Som nybygge så har man inget krav på amortering de första 5 åren(om banken vill).
Så räknas det som nybygge eller gäller det bara hus?
 
Det är en fråga du behöver ställa till din bank.
 
Jo jag vet, men jag tänkte slippa ringa de på byggkreditavdelningen.... Kanske nån här som kollat upp och vet...
 
Vad jag förstår slår då amorteringskraven in på hela lånet men hos Handelsbanken kan man istället välja "alternativregeln" vilket innebär att det nya lånet ska amorteras på 10 år.

/Krille
 
S Shiraz skrev:
Jo jag vet, men jag tänkte slippa ringa de på byggkreditavdelningen.... Kanske nån här som kollat upp och vet...
Det jag menar är att olika banker har olika regler. Så det kan bli tråkigt om ni får info här att ni inte behöver amortera och så tycker er bank annorlunda och så står ni där med månadskostnader ni inte planerat för.
 
Redigerat:
Fast nu funkar det väl så att man måste ansöka om bolån först och då kommer jag självklart att fråga igen. Dessutom kommer banken att göra en kalkyl så det är ingen fara. Men om det står i finansinspektionens regler så vet jag om det är lönt att ens börja med att planera allt..
 
Det borde väl gå att etappindela bygget, och ha kvar byggkreditiv för garagebygget, även om man får bolån för huvudbyggnaden. Så att det inte är helt färdigt förrän när garaget är klart.
 
H hempularen skrev:
Det borde väl gå att etappindela bygget, och ha kvar byggkreditiv för garagebygget, även om man får bolån för huvudbyggnaden. Så att det inte är helt färdigt förrän när garaget är klart.
Fast jag har inte lånat kreditiv för garaget... Var lite oklok och tänkte det väntar vi med men glömde alla nya regler...
 
Kan du inte lösa det genom att amortera minimalt i tre år, spara pengarna, och sen bygga garaget med de pengar du inte amorterat med? Då borde du hunnit spara omkring 250.000-300.000kr.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Jo, så bör jag nog göra. Bra förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.