Hej!

Jag har en frågeställnings som borde intressera många på detta forum! :)

Först lite bakgrund. Enligt de nya reglerna gäller som standard:

"Nya bolån med en belåningsgrad över 70 procent ska därför amorteras med minst 2 procent av det ursprungliga lånebeloppet varje år. Lån med under 70 procents belåningsgrad ska amorteras med minst 1 procent per år till dess att belåningsgraden är 50 procent."

Källa:
http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/Amorteringskrav-pa-nya-bolan1/

Men i länken ovan nämns också ett undantag:
"Bolåneföretag får medge att lån som lämnas mot säkerhet i nyproducerade bostäder inte amorteras, dock under högst fem år. Denna möjlighet gäller endast för förstahandsköparen."

Här:
http://www.fi.se/upload/70_Press/2016/fragor-svar-amorteringskrav-2016-04-20n.pdf

utvecklar de lite mer:
"Vilka bostäder omfattas?
Hus och lägenheter i Sverige. Kravet gäller också fritidshus och
fritidsfastigheter men lantbruksenheter är undantagna. För de som köper
nyproducerade bostäder har banken möjlighet att bevilja undantag i fem år från
tillträdesdagen, men det är ingen skyldighet utan upp till banken att avgöra.
Vad räknas som nyproduktion?
Det är nog vanligtvis inte svårt att avgöra om en bostad är nyproducerad eller
inte. Som utgångspunkt gäller att en ny bostad tillkommit om det byggts ny
boyta och det på den ytan skapats en ny bostad."



Det är alltså upp till bolåneföretaget om man skall få amorteringsfritt i fem år vid nybygge. Det är min fråga kommer in. Vilka bolåneföretag låter dig använda detta undantag? Jag har varit i kontakt med en liten bank, de gick inte med på detta. Vad är dina erfarenheter och vad har du hört?

Hur är det hos de stora? Swedbank, Nordea, SEB, SBAB Handelsbanken etc? Och hos de mellanstora och mindre aktörerna?

Då 2% på ett nybyggt hus blir ganska mycket pengar per månad, är detta ett undantag som i min och kanske många andras situation skulle vara mycket intressant. Utan att gå in på min personliga situation, så kan jag tänka mig att många gärna skulle slippa amortering under de första småbarnsåren när man har kraftigt sänkta inkomster pga föräldraledighet etc.

Ett stort tack för att du tar dig tid att svara!

Notera: Jag slipper gärna här en diskussion om det är en bra eller dålig idé i sig att bygga nytt hus och utnyttja detta undantag från amorteringskravet. Jag förstår självklart att man måste vara medveten om att det efter fem år kan uppstå problem om man helt plötsligt skall börja amortera och får ökade utgifter. Men det är inte detta som jag vill att denna tråden skall handla om. Tack på förhand!
 
Inga svar ännu? Jag trodde detta var en aktuell fråga för många på ett forum som heter byggahus! :)

Kan det vara så att många inte vill gå ut med detaljer kring sin privatekonomi? Inte omöjligt!

Skriv så fall gärna ett anonymt inlägg (om det går) eller "anonymt" via PM till mig så kan jag lägga in ditt svar här i tråden via min användare utan att nämna vem jag fått PM:et ifrån.
 
Jag har haft långa diskussioner med min bank om amortering. Dock före dessa regler.

Bankernas lånepolicy är att ej bevilja amorteringsfria lån. kan du inte amortera så har du ej råd att låna, att använda "amorteringspengar" till att köpa virke till altan är inte samma sak för banken. Däremot kan en omvärdering av fastigheten gör att amorteringen kan minska. Dessa amorteringsfria lån har jag hört kan ge lättare amorteringar 5 första åren, typ gamla reglerna. Så länge bankerna redovisar höga vinster så är det bankens marknad.
 
Revisorn_144 skrev:
Jag har haft långa diskussioner med min bank om amortering. Dock före dessa regler.

Bankernas lånepolicy är att ej bevilja amorteringsfria lån. kan du inte amortera så har du ej råd att låna, att använda "amorteringspengar" till att köpa virke till altan är inte samma sak för banken. Däremot kan en omvärdering av fastigheten gör att amorteringen kan minska. Dessa amorteringsfria lån har jag hört kan ge lättare amorteringar 5 första åren, typ gamla reglerna. Så länge bankerna redovisar höga vinster så är det bankens marknad.
För några år sedan var det ju OK att inte amortera, frågan är om bankerna har dåliga erfarenheter av de lånen? De flesta borde ju dock ha räddats av att bostadspriserna gått upp så mycket?

Men slutsatsen här måste alltså vara att man kan glömma att få amorteringsfritt, även vid nybygge, trots att de infört ett undantag för just detta? Politikernas försök att inte påverka nybyggnationen genom att ge nybyggen 5 år amorteringsfritt är alltså verkningslöst?
 
Våran bank (Länsförsäkringar) sa att det är amorteringsfritt om man önskar under de första 5 åren. Det tolkar jag som att det är helt OK ifrån deras sida.
 
catherineb skrev:
Våran bank (Länsförsäkringar) sa att det är amorteringsfritt om man önskar under de första 5 åren. Det tolkar jag som att det är helt OK ifrån deras sida.
Intressant! Då finns det alltså vissa som tillämpar detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.