Hur tror ni Nordea ställer sig till att inte amortera på huslånet under en period, typ 6 månader ?
Brukar det bli beviljat eller prövas det från gång till gång ?
Jag bor i Norrland där husvärdena inte ökar.
Har amorterat en tredjedel på topplånet däremot tog jag ett nytt lån ganska nyligen för bergvärmen i höstas.
Har åkt på lite extra utgifter i vinter med bil och så. Jag klarar mig men skulle vilja utöka bufferten och samtidigt betala av småkrediter.
Tror ni dom kommer bevilja amorteringsfritt ?
 
Vi, eller ja egentligen mest frugan ska vara föräldraledig från och med sommar och eftersom vi (hon) vill ta ut så få dagar som möjligt har vi pratat med just Nordea om att skippa amorteringen under 12 månader. Enligt vår bankman skulle det inte vara något problem att få igenom.

Eftersom vi klarar oss ändå har vi inte riktigt bestämt oss ännu men det lutar åt att vi kommer skippa amorteringen för få ytterligare lite marginaler den första tiden.
 
Vi har inte armorterat alls på vårt lån sen vi köpte huset för över tre år sen.
 
Kan du inte periodisera det annorlunda? Alltså du amorterar inte kommande sex månaderna och dubbelt resterande sex månaderna? Då kommer du på årsbasis hålla din amorteringsplan.
 
Topplån brukar det väl vara amorteringskrav på?
Bottenlån däremot är inga problem att ha amorteringsfria väldigt länge.
 
Hubbe2 skrev:
Topplån brukar det väl vara amorteringskrav på?
Bottenlån däremot är inga problem att ha amorteringsfria väldigt länge.
Jo så är det - jag har ingen fastighet som jag måste amortera på. Men det går ju att förhandla.
 
Topplån behöver man inte amortera om man ansöker om anstånd under en tidsbegränsad period. Sen om man får anstånd X eller Y antal månader är upp till banken att besluta...

Red: I vårt fall gällde det t.ex. ett topplån och 12 månader med amorteringsfritt skulle inte vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.