Hej,
är det någon som vet om bankerna har krav på att man skall amortera bottenlånet. Kan man ha bottenlånet helt amorteringsfritt i hur många år som helst?
 
Normalt erbjuds det de första 5 åren amortfritt. För det kostar ju lite i början...

Sen vill de väl du ska börja amortera...

Ser banken att din tillgång på lånet har väldig god marginal kan man fortsätta köra amortfritt.

Ser banken att gapet är litet och säkerheten lite osäker vill de nog du ska amortera så de ligger bättre till vid kris...
 
Min bank FSB har jag bottenlån amoteringsfritt och banken kräver inte att jag amotera på det ingen tidsbegensning där inte :)
 
Vi har Handelsbanken och har amorteringsfritt så länge vi önskar. Tycker det känns bra att man kan bestämma det själv. ;)
 
För de som inte amorterar alls är det värt att veta att realräntan är ca 1-1,5 % idag. Dvs nominell ränta - skattereduktion - inflation. Till skillnad från bl.a. perioder under 70- och 80-talen då realräntan var negativ. I situationer som nu är det lämpligt att amortera. Tidigare åt inflationen upp skulden och vips var husägarna rika! ::)

En 60-årsplan är minimum tycker jag, så blir det åtminstone något sparat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.