Vi har lån på 700 tkr till ca 4% ränta.
Vi har möjlighet att betala tillbaka ytterligare ca 100 tkr nu. Då var vi bara en liten buffert på <50 tkr kvar sedan.
Samtidigt så letar vi nytt hus, och kommer i så fall att behöva betala en kontantinsats på kanske 150 tkr inom det närmaste halvåret.
Är det dumt att amortera av lånet ytterligare nu, under dessa förutsättningar?
 
Mikaela123 skrev:
Samtidigt så letar vi nytt hus, och kommer i så fall att behöva betala en kontantinsats på kanske 150 tkr inom det närmaste halvåret.
Om du säljer fastigheten kopplad till lånet du tänker amortera bör det inte ha någon betydelse om du har amorterat eller har pengarna på banken.

Samtidigt tycker i alla fall jag att <50 kkr är lite för lite att ha som buffert. Men det är jag det, alla har olika förutsättningar.
 
Det är väl rätt dumt att betala av lånet, du får ju skatta för vinsten du gör på huset när du säljer det. Så amorterar du ytterligare 100000 så antar jag att vinsten blir ytterligare 100000 när du säljer huset, mindre bra om vi uttrycker det milt.
 
Y
Locos skrev:
Det är väl rätt dumt att betala av lånet, du får ju skatta för vinsten du gör på huset när du säljer det. Så amorterar du ytterligare 100000 så antar jag att vinsten blir ytterligare 100000 när du säljer huset, mindre bra om vi uttrycker det milt.
Amortering har inget med framtida vinst att göra, men funderar ni nytt husköp framöver så är det bra med kontanter så behåll dessa pengar på något bra bankkonto utan bindningstid.
 
Yeti 550 skrev:
Amortering har inget med framtida vinst att göra, men funderar ni nytt husköp framöver så är det bra med kontanter så behåll dessa pengar på något bra bankkonto utan bindningstid.
Jo, jag är rätt trög ibland när jag tänker efter :). Jag får skylla på att jag precis hade kommit hem från jobbet och inte hade alla hästarna i stallet.
 
Mikael_L
Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker ....
Brukar jag säga ... :D
 
Håller med om att <50k är en för liten buffert för två personer, speciellt om ni har barn också. Åtminstone 100-150 skulle jag säga om man som er har möjligheten. Med pengarna på ett bra sparkonto så förlorar man inte så mycket (man kan t.o.m. tjäna på det). Det är alltid billigare att låna av sig själv om man i framtiden ska köpa ny bil, vitvaror, mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.