Hej... vi funderar på att bygga ett stort genuint timmerhus i rundtimmer ca 200 kvm. Måste man ha isolering i ytterväggarna om man använder stockar som är 230 mm tjocka.!? Vi kommer ha platta på marken med värmeslingor samt all modern isolering i golv och tak etc. Men tror ni att ytterväggarna klarar sig utan extra isolering. Vi vill ju behålla charmen med rediga stockar invändigt...
 
Det låter som att du tycker att 230 mm trä är mycket, men det är inte särskilt tjockt. En vanlig regelvägg som har mineralullsisolering är ju däromkring, och trä har betydligt sämre isolerande förmåga, även om det också har en viss värmelagrande förmåga. Ni kommer definitivt behöva isolera.
 
Hej
Vi har just byggt färdigt vårat rundtimmer hus på 180 kvm och 230 rundtimmer. Vi har ingen tilläggsisolering och bor i norrland där vi har 30 minusgrader om vintrarna. Vi har alla stockar synliga och till och med i köket i taket har vi lagt in extra stockar för att det är så snyggt.
Vi har varmt och skönt dock har vi lagt ner vattenburen golvvärme hela nedervåningen. Jag garanterar att ni inte behöver ha någon tilläggsisolering om ni kör 230 rundtimmer.
Här där vi bor finns det 5 hus till rundtimmer som inte ens är 230´s och inte ens dem har tilläggsisolering.
Den enda isoleing som finns är mellan varje stock en liten remsa. Vi beställde våran timring från finland och har byggt upp den själv från första stock.
Man vill ju ha timret synligt det är väl därför man bygger ett timmerhus (både inne och ute)!!! Visst!!!
Det är rätt häftigt.
Mycket man ska tänka på.
Lycka till
Mats och Cissi
 
Jo glömde skriva att vi har ju bott där i två vintrar så det är inte alldelens nytt men vi vet att det är varmt om vintern och håller värmen ute på sommaren.
Mats och Cissi
 
Jaa.. Varmt har ni nog.. Men till vilken kostnad?
Vad är det för uppvärmings alternativ som ni har valt hör ju också hemma.
 
Timmerhus och träets isolerande förmåga är det många "fackmän" som har helt fel om, inte heller jag har några fakta att grunda mina påståenden på, dock erfarenhet. Vad jag vet så forskas det i detta ämne på Borlänge högskola.

I alla fall så kommer ni inte behöva tilläggsisolera så länge byggnadsnämnden inte säger det. Det som är viktigt är att isolera ordentligt i golv och framförallt tak, 40 cm ialla fall. En timmerhustillverkare och vän till mig byggde sitt hus för 17 år sen här i norrland, har bott där med 2 barn och fru och aldrig varit över 17.000 kwh, stödeldat i kamin på vinter, men mest för känslans skull. Det är dessutom blockat timmer 6"..

Men som jag lärt mig så är det inte nödvädigtvis en rundtimmerstocks bredd som avgör, utan det är långdragsbredden, något för många att tänka på om man köper hus från Amerikat där dom kanske inte har samma förhållanden och prioriterar bygghöjd

En annan sak att tänka på gällande rundtimmerhus och för all del alla timmerhus, är att för guds skull inte köpa maskinfrästa hus och svarvade stockar, att säga att ett sådant hus är genuint är helt fel och köparen kommer bli besviken i längden. Den känsla man får när man går in i ett gammalt hus kommer aldrig att återfinna sig i det maskinproducerade. Det var det.
 
Timmer är fantastiskt särskilt när det är tjockt och tätt, vilket det sällan är...Hursomhelst allt handlar om hur man vill ha det, om man väljer ett nyproducerat timmerhus så kanske man kan tänka sig att lägga lite mer pengar på uppvärmningskostnader även om det inte behöver springa iväg så jättemycket. Jag menar alltså vill ni ha timmer på utsidan och insidan så finns det egentligen inte något alternativ än att försöka få det riktigt tätt.

Jag bor själv i ett hus med timmerstomme, tyvärr är det inte så tätt och tjockt men jag tror att det är på väg mot bättre uppvärmningskostnader med extra isolering på vinden. På väggarna sitter panel och Tretex så de blir inte isolerade förränn panelen behöver bytas (hemska tanke, gulp)
 
Timmerhus idag och förr går inte att jämföra, bor man i ett gammalt timmerhus idag så är det mest troligt inte menat att bo i så som vi bor idag i våra hus. Jag känner att jag måste påpeka att om man köper ett timmerhus idag av en av de tillverkare som är listade hos föreningen svenska timmerhus så kommer man få ett tätt hus, jag vill alltså slå hål på den här myten som bland annat Fabian-Bom tror på att det ska vara både dyrt att bygga och att bo i ett timmerhus, absolut inte. Det är mycket snack och lite kunskap många gånger, och jag vågar nog sticka ut hakan och säga att det inte är många som väl en gång bott i ett timmerhus som skulle vilja bo i något annat. Då menar jag visserligen handgjorda hus från Sverige och inte fräst massproducerat skit från Estland.
 
Jag känner att jag måste påpeka att om man köper ett timmerhus idag av en av de tillverkare som är listade hos föreningen svenska timmerhus så kommer man få ett tätt hus, jag vill alltså slå hål på den här myten som bland annat Fabian-Bom tror på att det ska vara både dyrt att bygga och att bo i ett timmerhus, absolut inte
Jag talar av egen erfarenhet och är inte alls emot timmer på något sätt. Vad beträffar nyproducerade timmerhus har jag ingen egen erfarenhet men att det skulle vara likvärdigt i isoleringsegenskaper har jag svårt att tro på. Exemplet ovan som drog 17000kWh+stödeldning säger inget om hur ett lika stort hus med annan byggteknik skulle förbruka. Bygger man dessutom huset själv så blir det billigt, lejer du folk till det borde det bli dyrare än ett regelstommehus. Dels pga att kunskapen som krävs inte är lika spridd samt att det borde ta längre tid, eller är jag fel ute? Med lite mer menade jag ett påslag på 10-25% på energiförbrukningen vilket inte behöver vara dyrt särskilt inte med en "billig" uppvärmningsform.
 
CissiTh skrev:
Jo glömde skriva att vi har ju bott där i två vintrar så det är inte alldelens nytt men vi vet att det är varmt om vintern och håller värmen ute på sommaren.
Mats och Cissi
Har du någon bild på erat timmerhus?
Var det problematiskt att montera det själv?
 
Det är ganska betydande om man har 25 eller 18 grader inne.
Själva har vi ca 19grader i ett gammalt timmerhus med ca 250kvm bostadsyta och det är inga större bekymmer att värma det.
Men jag vågar inte tänka på vad som skulle ske med 25grader.
En stor bov är 50-60 talsfönster som är helt kass. Det ska nog antingen vara gamla hederliga med innanfönster eller helt nya fönster.
Vårat förra hus hade spånfyllda plankväggar med 45mm ull på utsidan - DET var kallt!
Det som också är viktigt är ju hur man värmer.
Med egen ved och en stor panna så behövs ju knappt dörrar på huset.

Jag kör pelletspanna och tre kakelugnar vilket ger ett trevligt inomhusklimat med bra ventilation och fukthalt.
Ni kan ju läsa mera om timmerhus under Byggnadsvård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.