Hej,
Här kommer ännu en fråga om val av klippare. Jag är evinnerligt trött på att klippa gräset och tänkte därför investera i en robotklippare. Jag väljer mellan HQ 315X/420/430X och vill inte lägga mer pengar än nödvändigt. Matematiskt räcker en 315X mer än väl, men enligt grannen (och försäljaren!) behöver jag mer batteri då guidekabeln blir lång och man vill förhindra att klipparen måste gå tillbaka och ladda hela tiden. Har dessutom sett en test som visar att 430X har bättre motordrift, bredare klippning, mer fart mm. Men behöver jag det..?
Gräsytan (ca 600kvm) är knepig med två etage som förbinds av en nyanlagd ramp (bredd 1m lutning 35%).
Dessutom skall klipparen gå över vår grusgång (ca 3m) på vägen ut, men vad jag förstått så klipper den inte på väg till sitt startställe. Tänkte göra den passagen så smal som möjligt för att förhindra att den letar sig in på gruset och klipper. Om det inte funkar tänker jag lägga stenplattor över.
Jag tänker att den skall börja klippa på fyra olika ställen: dels direkt ut från sitt garage (BEA), och dels vid de tre markerade startpunkterna (1,2,3 på skissen).
Vad säger ni experter: vilken klippare skall jag köpa? 315X? Eller 420 (äldre modell men mer batteri)? De är likvärdiga i pris. Eller är det lika bra att öppna plånboken och slå till på 430X?
Och fungerar min idé om guidekabelns placering?
Tack på förhand!
Handritad skiss av en trädgårdsplan för placering av guidekabel till en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onekligen en knepig tomt. Jag skulle vara lite orolig för signalstyrkan på laddstationen. Är omkretsen ”bara” 260 meter går det nog bra, men även kretsen höger begränsningskabel till guidekabel (har för mig att den går på höger kabel) har en maxlängd att ta hänsyn till.

Idealiskt vore nog att ha en klippare med två guider (som 420) och ställa laddstationen på ytan med startposition 1. Samtidigt är förstås en 420 kraftigt överdimensionerad för ytan.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Onekligen en knepig tomt. Jag skulle vara lite orolig för signalstyrkan på laddstationen. Är omkretsen ”bara” 260 meter går det nog bra, men även kretsen höger begränsningskabel till guidekabel (har för mig att den går på höger kabel) har en maxlängd att ta hänsyn till.

Idealiskt vore nog att ha en klippare med två guider (som 420) och ställa laddstationen på ytan med startposition 1. Samtidigt är förstås en 420 kraftigt överdimensionerad för ytan.
Håller med föregående talare här, 2 guider som delar upp i 2 områden och klipparen i mitten. Samtidigt så kan du ju testa din ritning och inte gräva när allt, så kan du flytta efterhand om det inte funkar.
 
Tack för inspel och synpunkter. Hade inte tänkt (eller trott) att guidekabelns längd skulle begränsa mig. Problemet är att jag har ström framdragen till startpunkten på ritningen (garaget ligger framför), medan jag inte har någon ström vid gräsytan X1... Jag tror jag köper en maskin med mer batteri och dubbel guide, men provar att dra allt enligt min ritning. Fungerar det inte så får jag tänka om och försöka flytta på laddstationen. Ska bli spännande att se den sätta igång!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.