I morse hade min 220 stannat med lågt batteri längs med guiden i en backe. Tänkte inte mycket mer på det utan bar den till laddaren. Nästa klippning så körde den dock fast på ett konstigt ställe, vilket fick mig att grubbla hur det gått till. Lyfte loss den och skickade hem den på laddning. När den kommer till samma ställe som den stod utan batteri på morgonen så märker jag att vänster hjul tappar drivet och klipparen drar till vänster. Höger motor backar då och den gör ett nytt försök, vänster motor driver på och när det börjar gå tungt så tappar den drivet igen.

Är det överströmsskyddet på motorn som slår till? Eller vad händer?

Jag har inga larm. När jag snurrar på hjulen så följer bägge motorerna med bra.

Häromdagen hade klipparen också slut batteri i närheten, men inte direkt på guiden. Misstänker att det berodde på samma orsak också...

Till saken hör att platsen där den fastnade är i den brantaste backen, strax under gränsen till vad en 220 skall klara av..

Några tips? Dags för byte av hjulmotor?
 
Min betedde sig likadant i närheten av begränsningkabeln, när det var brant och den skulle vända. Slutade alltid med att den backade ut över begränsningen och därmed stannade. Det var CPU-batteriet som gett upp efter 7år. Huvudbatteriet var också slut, så båda byttes och allt är nu normalt.
 
Tack. Jag har iofs nytt huvudbatteri från ifjol. Tittar just nu när den klipper på en biyta med långt gräs. Så fort motståndet I gräset blir för stort börjar den svänga vänster.

När den nu hamnade längst ut i ett hörn kunde den inte backa därifrån. Höger hjul började slira och vänster hjul har inte kraft nog att driva klipparen själv.
 
Känn på hjulet så att det helt enkelt inte slirar på axeln.
 
Gimbal skrev:
Känn på hjulet så att det helt enkelt inte slirar på axeln.
Det gör det inte.
 
Gimbal skrev:
Känn på hjulet så att det helt enkelt inte slirar på axeln.
Jo det gör den faktiskt. Jag får ta tillbaka det jag skrev tidigare, den slirar ibland, inte alltid. Men slirandet är vid så högt moment att jag var tvungen att rycka i hjulet för att provocera fram det. Hur gör jag för att få loss hjulet nu? Man måste ju ha mothåll, hur skall jag få till det när den slirar på axeln?
 
Slirar den mellan axel och fälg?
 
Jag hade samma problem på min
lämnade in den och dom bytte ut
hjulmotorn på garatin.
"Det va axeln som slirade inne i
vxl-lådan" sa servicegubben.
 
Inte helt säker, men det verkar vara mot fälgen den slirar.
 
Jo, efter att ha hunnit testa lite noggrannare med verktyg så är det mot fälgen den slirar, Det är också därför jag behöver ett mothåll. Normalt sett är ju fälgen/hjulet mothållet...

Får jag bara loss fälgen så kan jag säkert få den att sluta slira. Det finns många sätt att lösa detta. remspray, lim, eller något annat beroende på hur det ser ut...
 
Om den slirar mellan axel och fälg så får du köpa en ny fälg och eventuellt yttre delen på axeln. Den ska vara 6 kantig och även fälgen för att förhindra att det slirar.
 
Det kan jag acceptera. Men hur får jag loss fälgen? Som jag ser det just nu så är enda alternativet att skära sönder den. Måste finnas ett annat alternativ än det...
 
Ja är det 6 kantiga borta i fälgen så har du ingen nytta av den så då är det bara att såga sönder den så du kommer åt att hålla i axeln med tex en tång.
 
mickemax skrev:
Ja är det 6 kantiga borta i fälgen så har du ingen nytta av den så då är det bara att såga sönder den så du kommer åt att hålla i axeln med tex en tång.
Tack. Åker nog på att förstöra navkapseln också tyvärr. Fortfarande billigare än att lämna in den dock. Verkar klara mig med mindre än 500kr om inte sexkantsbulten är förstörd också.

Hoppas GPL har reservdelar hemma bara. Jag har byggt om min 220 för två år sedan med 230-hjul för att få ett bättre grepp, och 230-hjulen finns säkert inte inne...
 
Efter många om och men så fick jag till slut loss fälgen/hjulet. Lite mer våld än vad som kanske är nyttigt och snabbt moment (ryck) i insexnyckeln fick det helt plötsligt att släppa. Fälgen ser ut att vara i helt Ok skick, men sexkantbulten i aluminium var nästan rund...
...undrar varför? Vad är det som drivit den dit?

Beställer en ny sexkantbult och har temporärt lagat genom att borra och gänga in en skruv i den gamla som håller fast fälgen. Inte helt fast dock, misstänker att plasten i fälgen är tänkt att agera stötdämpare. Kanske därför aluminiumen nötts? Min klippare gör rätt mycket på naket och ojämnt berg...

Få se hur mycket värme man sen behöver för att få loss den gamla och på med den nya. Enligt instruktionerna i handboken så krävs 150-200 grader. På gränsen till vad man vågar värma till med så mycket plast runt om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.