Hej,
Efter att vår AM varit i slagsmål med en kvarglömd byggregel så har den börjat låta illa.
Den hade klättrat upp på regeln och ätit sig in lite.
Jag har tagit bort metalldisken under och ser att knivskruvarna skrapat på undersidan av den. Själva knivdisken käns som om den sitter lite löst men vet inte om det var så från början.

Behöver jag lämna in den till verkstad? Låter nästan som om det är ett lager som är paj.
 
Ta bort metalldisken och lagringen till denna så du kommer åt skruvarna till knivdisken. Sitter disken lös blir det obalans och oljud. Börja där och se om det hjälper. Annars kan man ju provköra den utan metalldisken för att se om det är den som blivit skadad och på så sätt ger oljudet.
 
Nu har jag kollat under och det verkar som om regeln har kikat fast sig mellan chassi och kniv tallriken för tallriken är alldeles sne. Jag fattar inte hur jag ska ta loss knivtallriken, har tagit bort hasplåten (i metall) och centrumskruven under plåten men sen är det stopp .
Vad tror ni kan jag på nått sätt räta upp knivtallriken själv eller är det ÅF som gäller?

Sned knivtallrik fastklämd mellan chassi och regel, synlig under gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsklipparknivtallrik som är sne och en fastklämd regel synlig under klippchassit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tallriken ska nog vara sned, för det är den på min 330X också =)
 
  • Gilla
Mysman och 1 till
  • Laddar…
Vad fasiken är det då som låter? Känns inte helt ok att köra den just nu.
 
Stickan56
Javisst, den skall sitta snett.
Om du snurrar på knivdisken hur känns det/låter det. Den skall snurra utan motstånd och ljudlöst.
Kolla att knivarna inte är böjda.
Om du kör klipparen utan knivar borde den vara ganska tyst och vibrationsfri.
OBS! Sätt tillbaka skruven till knivdisken först.

Stickan
 
När du lossar centrumskruven (insex) så ska du dra upp plastbiten med kullagren i. Den biten som skyddsplåten sitter skruvad i. Då kommer du åt skruvarna till knivdisken. Skruvarna som jag skulle gissa på är lite lösa.
 
M
Vet inte hur det är med Huskvarna. Men med min Viking var det enkelt att plocka med till maskinaffären så plockade de ihop rätt reservdelar och monterade på 30 min.

Testa det om du köpt på oldschool maskinaffär.
 
  • Ledsen
Stickan56
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
Vet inte hur det är med Huskvarna. Men med min Viking var det enkelt att plocka med till maskinaffären så plockade de ihop rätt reservdelar och monterade på 30 min.

Testa det om du köpt på oldschool maskinaffär.
Med en Husqvarnaklippare så söker du bara upp närmaste ÅF med serviceverkstad och får din klippare åtgärdad. Detta även om klipparen ej är köpt hos just denna ÅF.

https://www.husqvarna.com/se/dealer-locator/
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
Husqvarna är enligt min bedömning ett sjunkande skepp
De hade en omsättning på nära 40 miljarder SEK och en vinst på nära 3 (2017) samt jag har bara goda erfarenheter av deras service och ÅF-nätverk. Vill du utveckla varför skeppet sjunker?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
M
N noupe skrev:
De hade en omsättning på nära 40 miljarder SEK och en vinst på nära 3 (2017) samt jag har bara goda erfarenheter av deras service och ÅF-nätverk. Vill du utveckla varför skeppet sjunker?
Såna siffror säger i te särskilt mycket.
Men mitt första underlag är att de går in i JULA-sfären.
 
  • Wow
  • Arg
Tobias Hasskvist och 1 till
  • Laddar…
H hsandstrom skrev:
Nu har jag kollat under och det verkar som om regeln har kikat fast sig mellan chassi och kniv tallriken för tallriken är alldeles sne. Jag fattar inte hur jag ska ta loss knivtallriken, har tagit bort hasplåten (i metall) och centrumskruven under plåten men sen är det stopp .
Vad tror ni kan jag på nått sätt räta upp knivtallriken själv eller är det ÅF som gäller?

[bild] [bild]
Luta ska den göra men vad är det för två svarta pinnar som sitter mellan disk och robot?
 
Bricco Bricco skrev:
Luta ska den göra men vad är det för två svarta pinnar som sitter mellan disk och robot?
Det är klämman till damasken runt klippmotorn. Så det är helt i sin ordning.
 
M mendelsohn skrev:
Såna siffror säger i te särskilt mycket.
Men mitt första underlag är att de går in i JULA-sfären.
Hänger inte med på detta, "att gå in i JULA-sfären" är det ett bevis på att koncernen är ett sjunkande skepp?
Har lite svårt att se att HQ skulle börja sälja sina Automowers hos Jula. Jula har inte kompetens och resurser att supporta dessa maskiner. Möjligtvis skulle McCulloch/Gardena passa in i sortimentet, så som de gör hos Clas Ohlson.
 
M
E etompau skrev:
Hänger inte med på detta, "att gå in i JULA-sfären" är det ett bevis på att koncernen är ett sjunkande skepp?
Har lite svårt att se att HQ skulle börja sälja sina Automowers hos Jula. Jula har inte kompetens och resurser att supporta dessa maskiner. Möjligtvis skulle McCulloch/Gardena passa in i sortimentet, så som de gör hos Clas Ohlson.
Nock ehuru e nock som Silbersky säger.
Den som lever får se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.