Skyddsplåten undertill på min 330x har börjat skramla - antar att den glider mot knivskruvarna eller något. Har för mig jag läst om detta på forumet innan men hittar inte tillbaka till den posten nu.

Vad skall skruvas åt? Skall plåten kunna snurra lätt under knivarna eller skall det vara lite motstånd?
 
Plåten ska snurra lätt och glappfritt. På undersidan sitter plåten med fyra skruvar. Lossar du dom så kan du plocka av hela plåten. Där under sitter en skruv i mitten som håller lagret till skyddsplåten. Kolla så den sitter som den ska. Känn även på själva knivdisken så den sitter fast riktigt. Är den lös får du lossa centrumskruven och plocka av lagret till skyddsplåten så kommer du åt dom skruvarna oxå. Det har ju hänt på en del maskiner i år att skruvarna till knivdisken släppt lite så knivdisken varit lös.
 
Exploded view diagram of machine parts with numbers indicating screws 11, 14, and 18 for inspection.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förtydligar med en bild ifrån reservdelslistan. Det är skruvarna 11 som har lossnat på ett par maskiner. Men kolla även skruvarna 14 och 18.
 
Tusen tack för input! Skall kolla hemma ikväll!
 
Ja, det var skruvarna 11 som lossnat och orsakat att knivdisken var lös och tog i plåten. Efter jag skruvat fast dem så är Bosse tyst och snäll igen. Felkonstruerat?
 
Skönt. Nä konstruktionen är det inget fel på, den har sett ut så här i många år och har inte varit någon problem. Det är väl avsaknaden av lite gänglåsning och för lågt åtdragningsmoment som är problemet. Lägg även till ett å annat äpple, gren eller annat lämpligt objekt som fått smaka på knivarna så är det inte så märkligt om en och annan knivdisk har vibrerar loss.
 
Ok - jag drog i alla fall åt skruvarna rätt bra nu. Gängar de upp sig igen kanske jag får dutta på lite loctite nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.