Hejsan allihopa!

Nybliven användare och husägare som man är har jag några frågor angående våra lite speciella ytterväggar. Huset är ett 1.5plans bygge med källare, ihopsnickrat 1957 och är enbart isolerat med "halmskivor" och sågspån i dagsläget. Dessa "halmskivor" har snarlik form med en 45mm frigolitskiva, dock är den uppbyggd av ihop pressad halm med ett papperslager runt om. Källarväggarna i betong ligger delvis under mark. Ventilationen är enbart självdrag men ska byggas om till mekanisk frånluft.


Jag har nu i ett rum i källaren rivit ner taket (halmskivor) och tömt trossbotten på sågspån, och kommer nu i kontakt med ytterväggen för det övre planet/mellanvågen. Har gjort en snabb skiss på hur väggarna är uppbyggda, se bifogad bild.

Det finns ingen isolering mellan reglarna i ytterväggen, bara halm på in och utsidan. Varför ha det bygg så?

Det sitter en dubbelvikt folie i varje regelfack, vad gör denna? diffusionsspärr? På ett ställe där folien satt bristfälligt är den yttre halmen lite missfärgad (svart, kan vara början till mögel), dock är det väldigt lite. Där folien är bra ser det fint ut vad jag kan se. :D

Jag skulle vilja ”tilläggsisolera” med mineralull i tomrummet mellan reglarna, ersätta den inre halmen med en reglad 45 vägg, isolera, eventuellt plasta, sätta OSB och gips.

Frågan är om jag gör något dumt när jag isolerar bort tomrummet i väggarna? och hur ska jag göra med folien? Det lutar åt att jag inte kommer plasta inneväggarna, men det är inget spikat.

Tack på förhand =) (y) Yttervägg källaren.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.