Så var det bevisat att aluminiumbeklädda träfönster har mer än dubbel så lång livslängd som PVC fönster enligt ny rapport.
 
Länk?
 
Också intresserad...vill veta mer.
 
Dock kostar väl ett trä/aluminium mer än dubbelt så mycket som ett PVC-fönster. Frågan är då kanske: Hur länge stoppar isolerrutan? För jag antar att den är likvärdig oavsett vilken typ av fönster det är. Den torde väl åldras också och vad händer med den då? Monterar jag fönstren själv så torde skillnaden vara marginell om man jämför trä/aluminium och PVC-fönster under tid, dvs under trä/alu-fönstrets "livstid".
Skall man även ta hänsyn till att träfönstren skall målas några gånger under resans gång så vet jag inte om man bara kan stirra sig blind på livslängden kontra vad jag får för slanten.
PVC är mer eller mindre underhållsfria. Men om jag förstått rätt är karm/fönsterbåge klumpigare om man monterar samma storlek på fönstren. (Karmyttermått) Fönsterytan är med andra ord mindre.
Enligt uppgift från säljare uppnår inte PVC samma höga bullerdämpning som ett träfönster (genom karmen).
Så, med andra ord, en smaksak beroende på behovet och förväntningarna.
 
Beroende av kvalite och konstruktion så åldras även "plast" och börjar få en sliten "patina".
Vad avses med "hänsyn till att träfönstren skall målas några gånger under resans gång"? Utvändigt är fönstren aluminiumklädda. Invändigt trä/plast, tja de flesta har en smyg i målat material så ingen skillnad.
 
AndersS skrev:
Beroende av kvalite och konstruktion så åldras även "plast" och börjar få en sliten "patina".
Vad avses med "hänsyn till att träfönstren skall målas några gånger under resans gång"? Utvändigt är fönstren aluminiumklädda. Invändigt trä/plast, tja de flesta har en smyg i målat material så ingen skillnad.
Nu pratar vi inte fönstersmygar utan fönster. Under resans gång torde innebära att ett träfönster behöver lite uppfräschning med målarfärg under sin livstid, vare sig det är beklätt med aluminium på utsidan eller ej. Kanterna i övrigt i fönsterbågen är av trä, tillika karmen bortsett från utsidan. Att PVC åldras råder det ingen tvekan om, men, om jag inte missminner mig har de garanti på 25 år.
Vid ett fönsterbyte borde det primära vara: Vad vill jag uppnå, vilket är behovet och hur mycket får det kosta?
Icke att förglömma, hur länge stoppar en isolerruta? Kan jag se ut genom den efter 50 - 60 år? Ett trä/alufönster håller ju längre. Ointressant tycker kanske någon. Efter 50 - 60 år har jag annan bostad. Ja, så är det nog, men varför då betala för något som jag inte får valuta för.
 
Min erfarenhet av plastfönster är inte att själva fönstret blir dåligt utan att beslagen lossnar och kärvar samt att de gärna hänger ner och kärvar efter några år. Iaf har det varit så på de jag bytt ut mot trä/Alu fönster.
 
JanneL skrev:
Nu pratar vi inte fönstersmygar utan fönster. Under resans gång torde innebära att ett träfönster behöver lite uppfräschning med målarfärg under sin livstid, vare sig det är beklätt med aluminium på utsidan eller ej. Kanterna i övrigt i fönsterbågen är av trä, tillika karmen bortsett från utsidan. Att PVC åldras råder det ingen tvekan om, men, om jag inte missminner mig har de garanti på 25 år.
Vid ett fönsterbyte borde det primära vara: Vad vill jag uppnå, vilket är behovet och hur mycket får det kosta?
Icke att förglömma, hur länge stoppar en isolerruta? Kan jag se ut genom den efter 50 - 60 år? Ett trä/alufönster håller ju längre. Ointressant tycker kanske någon. Efter 50 - 60 år har jag annan bostad. Ja, så är det nog, men varför då betala för något som jag inte får valuta för.
Och vad täcker den garantin, att plasten börjar se sliten ut eller om något går sönder? De fönster jag sett utomlands, vanligt material, tycker jag har fått en sliten "patina" och ofta med trasiga detaljer/sprukna,
Många moderna hus har flera fast fönster idag än tidigare, vilket minimerar målningsbehovet om de är aluminiumklädda.
Våra glas, förvisso tvåglasfönster, är från 1960 och man ser alldeles ypperligt ut genom dem med en ålder på 54 år.
Och även fönstersmygen blir en del av fönstret som påverkar när det behövs en ommålning.
 
AndersS skrev:
Våra glas, förvisso tvåglasfönster, är från 1960 och man ser alldeles ypperligt ut genom dem med en ålder på 54 år.
Är ditt tvåglasfönster från 1960 så har du inte en isolerkassett utan två separata rutor. Antagligen med kopplade bågar. Isolerkassetter har begränsad livslängd eftersom de inte håller tätt i evighet. Förr eller senare kommer det in fukt mellan glasen och då är kassetten skrot.
 
Ja Peroande då byter man glaskasetten och behåller fönsterkarmen för den håller 80 år om det är en karm gjord av trä och aluminium så det är inte svårt, eller vad är problemet.
 
Undersökningen är beställd av Wood Window Alliance. Det finns säkert mycket bra information i undersökningen, men att bara ta resultaten rakt av och tro att det är någon sorts objektiv sanning är väl lite väl naivt.

Analysen är givetvis mycket subjektiv. För att bilda sig en egen uppfattning måste man läsa hela rapporten och göra sin egen analys.
 
Skumpen skrev:
Ja Peroande då byter man glaskasetten och behåller fönsterkarmen för den håller 80 år om det är en karm gjord av trä och aluminium så det är inte svårt, eller vad är problemet.
Inget problem alls. Jag ville bara påpeka skillnaden i livslängd mellan separata rutor och isolerkassetter eftersom det inlägg jag svarade på tycktes ta sina 50 år gamla tvåglasfönster som intäkt för att isolerkassetter håller länge.
 
peroande skrev:
Är ditt tvåglasfönster från 1960 så har du inte en isolerkassett utan två separata rutor. Antagligen med kopplade bågar. Isolerkassetter har begränsad livslängd eftersom de inte håller tätt i evighet. Förr eller senare kommer det in fukt mellan glasen och då är kassetten skrot.
Jodå, jag är medveten om det. Däremot så finns det många treglasfönster från mitten av 70-talet som fungerar alldeles utmärkt fortfarande, Men även här har det funnits kvalitetsskillnader där man fått problem med att det bildats ett "immigt" skikt mellan glasen. En granne med huset byggt -78 bytte samtliga sina treglaskassetter efter 25år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.